*

Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Kuuden viikon muodonmuutos

Monivuotinen harrastukseni, mediamaailman eri virtausten seuraaminen, sai taasen uutta hämmästeltävää vajaa viikko sitten. Ilkka-Yhtymä Oyj otti ja antoi tulosvaroituksen toista kvartaalia ajatellen. Alaspäin kuulemma syöksytään eritoten ilmoitustulojen suhteen ja nettimainonta ei tietenkään riitä korvaamaan printtimainonnan laskua – asia josta olen jo vuosia varoitellut.

Tulosvaroitus oli täysin odotettu uutinen, mutta merkittäväksi sen tekee se, että toukokuun alussa julkaistussa ensimmäisen kvartaalin summauksessa sanotaan sivulla 5 seuraavasti:

”Ilkka-Yhtymä-konsernin liikevaihdon ja oikaistun oman toiminnan liikevoiton arvioidaan säilyvän vuoden 2016 tasolla.”

Kuusi viikkoa myöhemmin tiedotteen ydinkohta kuuluu näin:

”Ilkka ennakoi nyt, että konsernin liikevaihto laskee jonkin verran viime vuoden tasosta. Konsernin oikaistu oman toiminnan liikevoitto laskee selvästi viime vuoden tasosta.”

Koska sanomalehtiala ei ole mikään osakekursseja ylös-alas sahaava start up- ja teknologia-ala, moinen takinkäännös on nopeudessaan aivan omaa luokkaansa.  

Mitä siis on tapahtunut näin lyhyessä ajassa?

Vaalit olivat huhtikuussa, mikä on monen mediatalon hetken helpotus kivisillä mainosmarkkinoilla, mutta ei nähtävästi Ilkka-Yhtymälle. Vaalien osalta tulosta on voinut syödä Lehtiyhtymään kuuluva Seinäjoen Sanomat, jonka palstat olivat suorastaan tapiseerattu ehdokkaiden ilmoituksilla.

Vaan en jaksa oikein siihen uskoa, että 1-2 krt. viikossa ilmestyvä kaupunkilehti romahduttaa koko Ilkka-Yhtymän tulosta tällä tapaa.

Todennäköisempiä vaihtoehtoja on muutamia.

Ilkka-Yhtymällä on tiedossa jokin sisäpiirin kuvio Alma Mediasta. Yhtymä on hyvin kärryillä Alman käänteistä lyhyelläkin varoitusajalla, sillä se on Alman suurin yksittäinen omistaja reilulla neljänneksen osuudella. Yleisessä tiedossa on, että sijoitus Almaan oli Ilkka-Yhtymältä melkoinen sudenkuoppaan lankeaminen.

Hiukan epätodennäköisempi vaihtoehto olisi se, että tämän kuuden viikon aikana esimerkiksi Ilkan tilauksen on lopettanut 1000 henkeä syystä b toisesta. Se on päivän selvä, että levikit eivät voi tippua tasaisesta jotain 4-5 % joka vuosi. Ellei levikkikurssi oikene, jossain kohtaa tulee kertakaikkisen hillitön vuosipudotus ja jatkuu helpostikin muutaman vuoden.

Syy on yksinkertaisesti se, että uutta nuorempaa tilaajapolvea ei tule mistään, kun tämä väki on opetettu ilmaisten nettipalveluiden äärelle ja vanhempi uskollinen tilaajakunta siirtyy rajan toiselle puolelle. Kuolinilmoitusten ja tilaajamäärien välillä lienee korrelaatio.

Yksi vaihtoehto voi olla myös se, että jollain pitkän linjan ilmoittelijalla / ilmoittelijoilla on sopimus päättymässä ja sieltä suunnasta on ilmoitettu, että kiitos yhteistyöstä, tämä oli tässä.

Romahdus tulee olemaan aivan valtava, jos esimerkiksi joku K- tai S-ketju, puhumattakaan jos molemmat, sanovat ilmoittelusopimukset irti ja siirtyvät ties minne markkinoimaan tuotteitaan.

Jos nyt pitää ennustajaukoksi heittäytyä, niin väittäisin, että se taskuun sopiva värkki mihin puoli Suomea on liimaantunut kadulla, autossa, pyöräillessä, kävellessä, ryypätessä, syödessä, töissä, koulussa, sängyssä ja vessassa, on se suunta, mihin ilmoittelijat ovat lähitulevaisuudessa menossa.

Hintakin jo puhuu puolestaan ja sille printti ei nykyisellä kulurakenteella pärjää koskaan, ikävä kyllä.

No, odotellaan elokuun alkua, kun toisen kvartaalin tiedot julkaistaan ja vertaillaan niitä povauksiini.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset