Hukattu mahdollisuus
Muutaman viikon metelin tuloksena liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) ja hänen työryhmänsä suunnittelema liikenneuudistus ammuttiin niin lahjakkaasti monesta suunnasta alas, että harvoin noin massiivista teilaamista näkee.
Hankkeen positiiviset puolet jäivät auttamatta marginaaliin, kun kansa ja media kriisoi vauhdikkaasti orwellimaista isoveli valvoo -järjestelmää mustan laatikon vuoksi. Keskustelu velloi monin osin kriittisenä muiltakin osin ja koko hanke leimattiin ensimetreiltä täydeksi sudeksi. Sekä syystä että syyttä.
Tein itsekin Live-laskurilla oman autoni suhteen laskelmia. Maksutavasta riippuen olisin voittanut Bernerin mallilla siinä 200-240 € per vuosi. Ei aivan mitätön summa meikäläisen tuloilla kuitenkaan.
Bernerin malli olisi myös lopunkin eurooppalaistanut suomalaisen autokannan keski-iän suhteen ja eniten saastuttavat ja turvallisuusominaisuuksienkin puolesta heikoimmissa kantimissa olevat 90-luvun autot olisi siivoutuneet luonnollista tietä pois. Mikä mahdollisuuksien aarreaitta esitys olisi voimaantullessa ollutkaan käytettyjen autojen tuojille muualta päin Euroopasta, kun autovero olisi kokonaan poistunut.
Tieverkon rahoituksen ongelmat eivät myöskään kadonneet yhtään mihinkään, vaikka esitys on tätä nykyä jäähyllä.
Nämä seikat eivät kuitenkaan vaakakupissa painaneet, kun massiivinen teilaaminen oli alkanut.
Odottaa kuitenkin sopii, että asiasta nähdään jonkinlainen kakkoskierros jossain kohtaa.
Koko episodista voi ottaa opiksi muutamin osin.
- Hallituksen suunnalta ei pidä tulla julki, ellei muiden hallituksen jäsenien kanssa ole sovittu asiasta. Berner tuli liian innokkaasti julki omin päin. Mitenkään muuten ei selitys kokoomuksen ja perussuomalaisten hämmästelyt. Opposition napinan nyt osasi odottaakin, mutta noin laaja hallituskumppaneiden vastustus on tuiki harvinaista
- Kun kohta 1 olisi otettu huomioon, esityksestä olisi saanut viilattua pahimmat epäkohdat pois sekä panostettu viestintään, niin tuo esitys olisi saattanut mennä läpikin.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) seuraa puolueensa pj. ja pääministeri Juha Sipilän jalanjälkiä epäonnistuneessa ulostulossa. Kovin paljon tällaisiin alkeellisiin kömmähdyksiin ei olisi oikein varaa, kun Suomi on elänyt jonkinlaista yhteiskunnallista murroskautta pian vuosikymmenen väestön ikääntyessä, velanoton lisääntyessä ja BKT:n laskiessa.
Taannoin kirjoitin Sipilän epäonnistumisista median suhteen, kun vuodentaitteen molemmin puolin otti ja läikkyi pariinkin otteeseen oikein kunnolla hänen suhteen. Yksi keskeinen elementti molemmissa kohuissa oli siinä, että Sipilällä ei ole erikseen nimettyä media- / viestintäavustajaa.
Arvatkaapa kerran onko Bernerillä.
Laskurin mukaan olisi meidän perhe hävinnyt 200-300 euroa per auto, eli yli 500 euroa + autojen arvon romahdus.
Ei ois meille uusia pirssejä hommattu vaikka sais halvemmalla.
Täällä landella pitää olla kaks autoo kun ei oo julkista tunnin välein.
Monimutkainen ja turha esitys joka kerkisi jo pienellä olemassa olollaan sakkaamaan uusien autojen kaupan.
Ilmoita asiaton viesti
Autoveron uudistamisessa ja sen kokonaan poistamisen yhteydessä on/olisi täysin perusteetonta ottaa esimerkiksi autojen arvon romahdusta. Se arvon romahdus kyllä tasoittuu seuraavissa autokaupoissa ja siitä aina eteenpäin jokaisen auton ostajan hyödyksi. Kts. Saksan ja Ruotsin hintoja autoissa…
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta ministeriön selvitys sai maksimaalisen julkisuuden. Ehkä osa jopa lukikin sen. Oikeastaan Berner ja Sipilä eivät ole vielä menettäneet mitään itse asian osalta. Reaktiot on nyt nähty, seuraavaksi katsotaan, ketkä haluavat lähteä kehittämään ajatuksia myönteisessä mielessä. Sipilä ja Berner ovat nöyrtyneet, joten voittajat voivat lyödä rintoihinsa tai paukutella henkseleitään.
Se etu on siitä, että ei tarvitse miettiä omaa poliittista tulevaisuuttaan. Jos kaiken lisäksi näin tuhotaan Keskusta, yli puolet Suomen kansasta on tyytyväisiä. ’Kepu pettää aina’ päätyy vanhojen sananlaskujen joukkoon.
’Voit saavuttaa mitä tahansa, ellet halua siitä kunniaa itsellesi.’
Taloudessa ja työllisyysdessäkin näkyy myönteisiä merkkejä. Sen signaalin vahvistaminen lienee Sipilän päätavoite.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. Toivottavasti Bernerin vilauttamat uudistukset eivät sentään ihan hukkuisi hukattujen mahdollisuuksien joukkoon. Sitähän enteilee jo virityksen alla uumoileva uusintakierros jo senkin vuoksi, että mm kaikissa hallituspuolueissa on ymmärrystä ja huoltakin siitä, että jotain tarttis tehdä mm alati paisuvalle korjausvelalle, jota näyttäisi olevan vaikeaa vähentää budjetin kautta. Meikäläistä Bernerin esityksessä kiehtoisi juuri eniten autoverouudistus jossa olisi jo vihdoin ja viimein vapauduttu maailman kireimmästä autoverosta ja siirrytty auton käytön verotukseen, joka kuitenkin tuntuisi enemmän oikeudenmukaiselta verolta tai maksulta. No mielenkiinnolla tässä jäädään odottelemaan tuon mahdollisen uuden kierroksen lopputulosta. Minä rohkenen epäillä, että siihen tulee huononnuksia alkuperäiseen hyllytettyyn Bernerin ja LVM:n esitykseen. Siksi se hyllytettiinkin, kun se taisi olla liiankin hyvä ja antoisa, kuten suorittamasi laskelma sinunkin kohdalla osoittaa….
Ilmoita asiaton viesti
Minulle myös olisi sopinut Bernerin ehdotus. Olisin saanut verottoman mersun ja köyhät olisivat joutuneet luopumaan yksityisautoilusta. Niinpä sille mersulle olisi myös löytynyt enemmän ruuhkattomia teitä. Perustettava tieyhtiö olisi keskittynyt liiketalouden sääntöjen mukaisesti pitämään ne väylät parhaassa kunnossa mitä käytetään eniten, eli juuri ne tiet joita sillä mersulla ajaisin. Maaseudun teitä on turha kunnostaa, koska harvan liikenteen takia niistä ei juuri saisi tienkäyttömaksuja, ja maalaiset voivat ajaa traktorilla.
Ilmoita asiaton viesti
Bernerin ehdotus oli huono ja tarpeeton.
Meillä ei ole korjausvelkaa jos verot mitkä kerätään liikenteestä 7.7 miljardia, käytettäisiin suurempi osa tiehankkeisiin . Nykyään käytetään noin 2 miljardia tiehankkeisiin.
Tarvitaan vaan poliittinen päätös näistä kerätyistä rahoista käytetään enemmän tiehankkeisiin. Meillä on jo rahat jos vaan kohdistetaan oikeaan kohteeseen.
Ei ole järkevää tehdä liikenneverkkoyhtiötä , joka myydään halvalla ja aiheutetaan suuri haitta tienkäyttäjille. ( vrt. Caruna, Digita)
Autoveroa ei ole järkevää poistaa kokonaan vaan sillä on hyvä kerätä verotuloa niiltä jotka pystyvät parhaiten maksaan eli uuden auton ostajilta.
Järjetöntä että ostatetaan laitteet joilla seuraillaan tienkäyttäjiä. meillä on jo polttoainevero ja sen veron ehtyessä. Voidaan kilometri perusteinen vero luoda ja autossa jo valmiina mittari.
Ilmoita asiaton viesti