Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Liikenne- ja viestintäministeriö toimii kuten pitääkin

 

Parkua on pitänyt, kun liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kahteen otteeseen VR:n junavuorojen vähentämisestä. Kyse oli hallituksen toteuttamista säästötalkoista, mille on ollut kovinkin laaja ymmärrys ennen ja jälkeen vaalien. Kun kävin läpi leikkauksiena alle tulleet reitit ja vuorot, en löytänyt pahemmin motkotettavaa. Vaan alueen päättäjät ja muut vaikuttajat totta toki löysivät, kun leikkuri tuli liian iholle.

Älämölöä täällä lakeuksilla on eniten pitänyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) radikaali leikkaus Seinäjoki-Jyväskylä –välille, mikä lakkauttaa kokonaan henkilöliikenteen tuolta Tsaarin vallan aikaan tehdyltä ratapätkältä.

Kun käyn läpi Seinäjoelta lähteviä junavuoroja neljään ilmansuuntaan, huomaan hämmästyttävän rajua ylitarjontaa mielestäni. Seinäjoelta pääsee noin 1-3 tunnin välein Helsinkiin kellovälillä 04-21 ja 21-04 menee vielä jokunen juna Stadin suuntaan myös. Junavuoroja Seinäjoelta Helsinkiin on joka päivä enemmän kuin paikallisliikenteen bussivuoroja Seinäjoen keskustan Matkakeskuksesta muutaman kilometrin päähän Kasperin asuntoalueelle. Tähän väliin ei kuitenkaan kosketa, vaikka mielestäni tuoltakin väliltä joutaisi jokunen vuoro pois.

Oulun ja Rovaniemen suuntaan pääsee päivässä leikkausten jälkeenkin siinä kymmenkunta kertaa ainakin. Riittää lomalaisten ja muiden tarpeisiin vallan mainiosti.

Seinäjoelta Vaasan suuntaan mennessä tehdään pieniä rukkauksia etenkin arkipäivän vuoroihin, mutta edelleen pääse siinä 7-8 kertaa päivässä junalla Seinäjoelta Vaasaan minimissään. Ei aivan huonosti, kun välillä seilaa vielä 3 krt. päivässä molempiin suuntiin Helsinki-Seinäjoki-Vaasa Onnibus-vuoro sekä muutama Matkahuolloin kauttakin menevä bussivuoro Seinäjoki-Vaasa -välillä. Luulisi riittävän vaativampaankin makuun.

Jopa kokoomuksesta on kantautunut ääniä, että nyt pitää moinen alasajo estää, vaikka yleisesti ottaen kokoomus puolueista ehkä eniten halveksii VR:n henkilöliikennemonopolia kiskoilla. Maakuntien isännät ovat allekirjoittaneet vetoomuksen ja ovat lähetystöjensä kanssa Bernerin ministeriöön tekemässä visiittiä leikkausten torppaamiseksi.

Homma meni jo reilu vuosi sitten aivan naurettavuuksiin Seinäjoki-Jyväskylä –välillä, kun konduktöörit poistettiin kiskobusseista ja maksu alkoi perustua omaantuntoon lippuautomaatin kautta, mikä oli tämän tästä hajallakin. Omatunto ei tainnut liiemmin kolkutella asiakkaita ja nyt on yksi ratapätkä siirtymässä historiaan henkilöliikenteen kohdalta ja tuskin kenenkään elämää kohtuuttomasti vaikeuttaa, kun tietää matkustajamäärät tuolla välillä ja sen, että bussit kulkevat vielä jatkossakin tuolla välillä.

Olkaa hyvä kokoomuslaiset yksityistäjät, siitä vain kiskojen päälle omalla kalustolla, henkilökunnalla ja huoltokuluilla viemään puoleen hintaan Jyväskylään opiskelijoita ja takaisin. Voi kestää jokunen tovi ennen kuin katteessa näkyy plusmerkkinen luku.

VR ei ole palveluittensa hinnoittelussaan mikään puhdasverinen kapitalisti ja markkinatalouden suvereeni osaaja, mutta henkilösivukulut ja kalustokulut eivät häviä minnekään, vaikka kuinka jumppaisi hinnalla.

Ja kun totuus on vain se, että Suomessa ei liikuta itä-länsi –suunnassa liiketaloudellisesti ajatellen riittävästi sen paremmin julkisilla liikennevälineillä kuin henkilöautoillakaan, on sitten liikenneyhteyksiä tarjolla tai ei. Katsokaa kasvukeskuksia ja niiden välisiä liikenneyhteyksiä viimeiseltä sadalta vuodelta, niin oivallatte asian. Etelästä pohjoiseen ja päinvastoin sitä trafiikkia piisaa – ja tulee näillä näkymin piisaamaankin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Timo

Et nyt ole asiassa kuin suurin piirtein kartalla. Keuruu on yksi esimerkki kannattavasta liikennöinistä. Samoin Turun suuntaan Inkoo jne...

Radat on rakennettu hyvään kuntoon. Miksi niiden tulee kasvaa horsmaa ? Bussit ovat hitaampia ja saastuttavampia ja jopa turvattomimpia.

Toimituksen poiminnat