Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Malli Ekman – näin tehtiin 4 miljardin säästöt

 

YLE on tehnyt poikkeuksellisen loistavaa journalismia tarjoamalla konkreettisen mallin siitä, miten tässä maassa tehdään valtionvarainministeriön peräänkuuluttamat 4 miljardin euron säästöt.

YLE tarjoaa nettisivuillaan leikkurin, mistä saa lähteä leikkaamaan menoja kuten haluaa. Heittäydyin valistuneeksi diktaattoriksi ja valtionvarainministeriksi ja aloitin aluksi ns. 15 %:n mallilla. Tämä tarkoitti sitä, että vähän joka paikasta leikattiin aluksi n. 15 % pois. Jätin leikkurin ulkopuolelle luonnollisesti kohdat ”Kehyksen ulkopuolella”, sillä niistä ei tuleva hallituskaan leikkaa. Pääsin noin 3,5 miljardiin tällä kaavalla. Tämä tarkoitti, että siellä täällä piti nostella prosentteja noin 20-25 pintaan, jotta 4 miljardin rima ylittyi.

Kaiken viilaamisen ja uudelleenarvion jälkeen sain säästöiksi 4 003 924 000 eli vajaat 4 miljoonaa ylimääräistäkin tuli.

Vaan loin myös omat kehykseni, mihin en sattunut.

Ne menevät seuraavasti:

 

Taloudenpito

- Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen

- Eläkkeet

- Tullin toimintamenot

- Takaisin maksetut verot

Perusteet kuuluvat siten, että kunnat ovat muutenkin hiton lujilla peruspalveluiden järjestämisessä ja niitä osuuksia on leikattu vuosien varrella jo riittämiin. Raja on tullut vastaan. Eläkkeet ovat osalla väestä myös aika niukkoja, joten en lähde ansaittuihin eläkkeisiin koskemaan. Tulli kuuluu samaan kategoriaan kuin puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja poliisi. Niiden pitää nyt vain olla uskottavassa kunnossa. En myöskään ala veronpalautuksia eväämään, koska se nyt vain on väärin. Aikoinaan valtio pakkolainasi veronpalautukset ja siitäkös huuto nousi.

 

Hyvinvointi

- Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista

-  Lapsilisät

- Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista

- Valtionosuus työmarkkinatuesta

- Asumistuki

- Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin

- Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista

- Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista

- Elatustuki

- Valtionosuus peruspäivärahasta

- Sotilasvammakorvaukset

- Valtion osuus merimieseläkekassan menoista

- Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin

- Sotilasavustus

- Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista

- Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot

- Rintamalisät

- Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin

- Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan

- Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot

- Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon

- Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan

Perusteet osin samoja kuin edellisessäkin. Kyseessä on hyvinvointiyhteiskunnan ehdottomia tukipilareita ja perusosineen ne ovat todella pieniä. Ei varaa tässä kohtaa leikkauksiin. Ja sotiemme veteraanit ansaitsevat loppuun asti täyden tuen. Kyse on eettisestä valinnasta.

 

Opetus ja kulttuuri

- Opintoraha ja asumislisä

Perusteet samoin kuin edellä. Ovat jo nyt sellaisessa pisteessä, että täyspäiväinen opiskelu vaarantuu aivan selkeästi, mikäli tätä etuutta leikataan. Ei kuitenkaan tehdä opiskelusta varakkaiden huvia vain. Pieni maa tarvitsee kaikki resurssit käyttönsä.

 

Työ ja elinkeinot

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Kaikista oli varaa nipistää. Aivan liikaa tätä dirikkatason paperinpyörittäjää sun muuta. Ei muuta kuin löysät pois ja verkossa asiointia enemmän jne. Tässä kohtaa leikkuri meni paikka paikoin jopa 25 % tienoille per sarake. Myös erilaiset tuet vähän sinne sun tänne eivät ole vuosien varrella oikein tuottaneet toivottua tulosta, joten mitäpä sitä rahaa loputtomaan Molokin kitaan syöttää.

 

Maanpuolustus

- Puolustusvoimien toimintamenot

- Puolustusmateriaalihankinnat

- Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot

- Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot

Vaikka olenkin ivannut puolustusvoimiemme kuntoa tosi paikan tullen ilman sotilaallista liittoutumista, niin ei se silti sitä tarkoita, että niitä sitä enemmänkin alas ajetaan. Maanpuolustukselle on vaikea laittaa hintalappua.

 

Maa- ja metsätalous

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Kaikista oli tässäkin kategoriassa varaa nipistää. En näe näitä kohteita aivan valtion toimivuuden kannalta elintärkeinä, jos joka saraketta nipistetään se noin 15 %.

 

Ulkosuhteet

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Siitä vain joka sarakkeesta se likimain 15 % pois. Ei romahda maa.

 

Sisäinen turvallisuus

- Poliisitoimen toimintamenot

- Rajavartiolaitoksen toimintamenot

- Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot

- Pelastustoimen toimintamenot

- Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot

- Ilma- ja vartioalusten hankinta

Nämä asiat nyt vain pitää toimia eikä näillä lähdetä leikkaamaan muuta kuin äärimmäisessä hädässä. Makuasioita, mutta näin meikäläisen etiikka toimii.

 

Oikeuslaitos

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Maa ei romahda, jos joka saraketta nipistetään se noin 15 pinnaa.

 

Pääministerin hallinto

- Suomi100

Ei muuta kuin leikkuri viuhumaan. Ei tunnu missään. Suomen 100-vuotisjuhlat eivät ole hintalapultaan kuin 100 000 €, joten sen sallin jättää. Kyllä näin hienosta asiasta sen 100 000 € voi maksaa.

 

Ympäristö

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Saa leikata. Ei hukuta paskaan tämänkään jälkeen.

 

Eduskunta

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Antaa leikkurin laulaa joka kohdassa. Ei edelleenkään tunnu missään.

 

Tasavallan presidentti

(ei omia kehyksen ulkopuolisia kohteita)

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on sen verran nuuka isäntä, että ei pidä leikkuutalkoita lainkaan pahana. Presidenttien eläkkeitä leikasin peräti 50 %:la. Periaatekysymys.

 

Yhteenveto

Kehyksen ulkopuolisiin summiin oltiin varattu huomattavia summia. Mitähän mahtavat pitää sisällään. Hieman myös rassasi liki joka sarakkeessa olleet ”eräät menot”. Pikkuisen soisi tarkkuutta valtionhallinnolle kirjanpidossa.

Vaan mielestäni mallini on siinäkin mielessä kestävä, että mitään osa-aluetta ei lakkauteta kokonaan ja yhteiskuntamme kaikki palvelut säilyvät pystyssä jonkin verran niukemmilla resursseilla ja nämä omat kehykseni ulkopuoliset kohteet peräti ennallaan. Tietysti hinnat pakkaavat nousta aina jostain päästä, mutta ei auta kuin toivoa, että samassa suhteessa sitten tulotkin.

Vaan yhden tämä päivän ajan kestänyt leikkuutalkoo allekirjoittaneelle opetti. Kyllä tässä maassa on löysää ihan joka hallinnonalalla vaikka kuinka. Iso kiitos vielä YLE:lle, että jaksoitte nähdä vaivaa ja tehdä kympin arvoista laatujournalismia. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Olisit hyvin humaani diktaattori

Lapsilisät voisi hyvinkin muuttaa verotettavaksi tuloksi. Näin varat kohdentuvat oikein ja yhteiskunnan tuki päätyisi sitä oikeasti tarvitseville. Kyseistä rahaa ei käsittääkseni ole tarkoitettu osakkeiden ym. ostamiseen.

Puolustusvoimien tulee luopua kaikista "turhista" ulkomaan seikkailuistaan ml. kansainvälinen kriisinhallinta. Välitön säästö on minimissään 100 000 000 euroa. (näin kirjoitettuna summa näyttääkin isolta, eikä vain kuulosta siltä) Maanpuolustukselle ei tule laittaa hintalappua, mutta kv. seikkailut tulevat liian kalliiksi jo nyt.

Kohtuullinen eläkekatto tulisi ottaa käyttöön. Kukaan ei tarvitse Suomessa yli 4000 euron bruttoeläkettä. Vaikkei säästöjä syntyisikään, niin joku roti sentään tulisi olla.

Sisäisestä turvallisuudesta ei voi enää tinkiä ilman vakavaa toimintakyvyn notkahtamista.

Hyvinvoinnin osalta todettakoon, että mittavia säästöjä alkaa kertymään veteraaneista koituvien kulujen vähentyessä luonnollisen poistuman kautta. (yhden heistä hautajaiset ovat huomenna) Tahti kiihtyy ja viiden vuoden kuluttua rivissä on heitä enää kourallinen. Valtion tulee huolehtia siitä, ettei uusia sotaveteraaneja tule sen enempää omilta rajoilta kuin muilta mailta vierahilta.

Kehitysavun raju leikkaus ja jäljelle jäävien varojen kohdentaminen siten, että varoista on näkyvää ja tuntuvaa hyötyä. Kehitysapua ei tule jakaa yhdellekään korruptoituneelle hallinnolle, vaan suoraan apua tarvitseville.

Jokainen valtion uusi virka tarveharkintaiseksi pl. sisäiseen turvallisuuteen ja oikeuslaitokseen liittyvät virat. Ministeriöt eivät tarvitse nykyisellään yhtään uutta virkamiestä ja eläköitymisen kautta vapautuvat virat tulisi laittaa pakkaseen odottamaan aikoja parempia.

Taiteen ja kulttuurin tuki tulisi puolittaa ja käyttää kyseiset varat tieteen hyväksi. Huippu-urheilun tukeminen yhteiskunnan varoista tulisi lopettaa tyystin.

Juha Kuittinen

Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle.

35 miljoonaa euroa..

http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2014&...

Juha Kuittinen

Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle: 10 miljoonaa.
Varsinainen kehitysyhteistyö: 500 miljoonaa.
Maksut Euroopan unionille: 600 miljoonaa.

Valtionosuuksien leikkaus kunnille: 1,5 miljardia
Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista: 350 miljoonaa
Ahvenanmaan tasoitusmaksu: 120 miljoonaa.
Lapsilisät. 400 miljoonaa
Kehyksen ulkopuolella: 500 miljoonaa

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Onko kukaan laskenut kuinka paljon tilastokeskus käyttää varoja. Sieltä tulee usein aivan tyhjänpäivästä kyselyä. Esim. viimetalvena tuli paksu kirjekuori jossa oli kysely vanhusten sukupuolikäyttäytymisestä. Lähetin kyselyn täyttämättä ja kirjoitin, että siellä näyttää olevan paljon suuripalkkaisia tyhjän toimittajia jotka voitaisiin potkia pois virasta.

Jouni Nordman

Täytyisi asetta palveluiden hallinnolle enimmäismäärä mitä saa viedä palveluille osoitetta rahoista, jossa 20% voisi olla sopiva määrä. Eli vähemmän hallintoa, parempi palvelu periaatteella. Sillä jokainen ylimääräinen virkamies on turha rasite verokertymälle, jotka vielä hidastaa ja tekee hallinnosta tehottoman.

Toisaalta lupa käytäntöjen yhdenmukaistuksella, jossa minimoidaan virkamiehen mahdollisuutta henkilökohtaisella tulkinnasta vaikuttaa asiaan, joka toisi samat käytännöt lupa asioissa koko maahan.

Kolmanneksi kielletään palvelut julkiseltahallinnolta joita ei suoraan tilastoituva saa muodossa voi palauttaa. Joka poistaa kahtenkertaan täyttämisen, jolloin vain ilmoittaja täyttää suoraan sivustolla tiedot, jotka automaatisesti tallentuu tilastoitavaan muotoon.

Neljäs kohta on pakottaminen julkista hallintoa määrittelemään automaattisen järjestelmän, johon annetaan tieto jossa raja määrittelyyn toinen viranomainen näyttää vain hyväksytty tai hylätty, jolloin poistuu tietosuoja ongelmat viranomaisten välistä.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Hyviä kommentteja puolin ja toisin. Tästä tämä lähtee, kun väki alkaa tuumailemaan laajemminkin, miten yhteinen verokertymä käytetään ja miten ei.

Toimituksen poiminnat