*

Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Alkaa luonnistua pikkuhiljaa

En ole muutaman vuoden aikana kirjoittanut aivan vähää mediakritiikkejä. Kritiikin kärki on kohdistunut a) sisältöön ja b) ilmaissyöttöön. 

Kritiikkini ydin kulkee sitä rataa, että median on pikku pakko alkaa tajuta se seikka, että ilmaiset nettisivut eivät ole mainos tilattavalle / ostettavalle sanomalehdelle ainakaan digiaikaan kasvaneelle sukupolvelle vaan levikkejä syövä kyy polvella. Fokus tietysti ensisijaisesti siinä materiaalissa, mistä lehti maksaa tekijöilleen.

Taannoin kirjoittelin Instagram-ilmiöstä nimeltä Benjamin Peltonen. Poikabändin vokalistin näköinen nuorimies on kerännyt kirkuvien teinityttöjen massiivisen fanilauman ympärilleen. Näin hänessä hyvän markkinapotentiaalin kuten oli Fantakin nähnyt, minkä voi tästä uutisesta huomata kuvassa olevasta sponsorijulisteesta.

Ehdottelin, että Sanomalehtiliitto ottaisi Peltosen selailemaan kotikuntansa maakuntalehteä Turun Sanomia ja mainostelisi siinä sivussa yleisesti sanomalehteä.

Tuskin mitään mopoautojen invaasiota tästäkään hyvästä nähtäisiin toimitusten edustalla ja kasa teinityttöjä tilailemassa maakuntalehtiä onnesta kirkuen, koska "Benkku" kannattaa sitä. 

Mutta eipä se nyt juuri mitään maksaisikaan, jos jonkinlaista asenteiden muokkausta kokeilisi. Levikit laskee ja jotain todellakin tarttis tehdä, kuten entinen tasavallan presidenttimmekin aikoinaan tuumaili.

Nyt tekemiseen on sitten lähdetty. www.meidänsanomalehti.fi -sivusto on ottanut ison vaihteen päälle. On Jussi 69 sun muuta mediaseksikästä naamaa mainostamassa, miksi sanomalehti on arvokas asia. Tästä(kin) se levikkien kasvattamisyritys lähtee, vaikka paljon tarvitaan muitakin korjausliikkeitä. Melkoisesta realiteettien oivaltamisesta kertoo se, että kovin montaa 7-päiväistä sanomalehteä ei yhteistyökumppaneiden joukosta puutu, minkä sivun alalaidasta voi sujuvasti laskea. 

Tätä sanomalehden lobbausta on sittemmin harrastettu vähän siellä sun täällä yhteistyökumppaneiden verkkosivuilla ilmoituksien muodossa. 

Mutta ensin tosiaan pitää lopettaa se myytävän tuotteen jakaminen ilmaiseksi, sillä sitä ei käännä yksikään Jussi69 tahi Peltonen nousuun, jos tavara on ilman saatavilla. Se on se ykkösprioriteetti kautta kaupallisen median.

Mutta yritystä on toisaallakin. Pohjalainen teki uuden päätoimittaja Toni Viljanmaan johdolla aivan hyvän brändäysyrityksen tarjoamalla Krista Siegfridsin ilmaiskonsertin Vaasassa Rewell Centerissä ja siinä sivussa lobbasi omaa lehteään. Tämä nyt ei tietenkään yksinään riitä, mutta jostakin on aloitettava.

Seuraava brändäysyritys voitaisiin tehdä yleisen äänestysinnon kasvattamiseen. Se kun ei ole tietyissä osissa Suomea juuri äänioikeuden saavuttaneilla ihan parasta mahdollista luokkaa. 

Kelpaisiko samat naamat siihenkin projektiin vai olisiko tuunaamisen varaa johonkin suuntaan tässä lobbaustiimissä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat