Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Suurta sympatiaa veteraaneille

  • Luutonen ja Kurkiala antavat perspektiiviä elämänkokemuksensa kautta kaiken maailman nurkkapatriooteille ja rasisteille.
    Luutonen ja Kurkiala antavat perspektiiviä elämänkokemuksensa kautta kaiken maailman nurkkapatriooteille ja rasisteille.


Pohjalainen repäisi 15.7 haastattelun, jota olen janonnut jo pitkään tasapuolisuuden nimissä. 

Kaksi sympaattisen oloista sotiemme veteraanivaaria, Lauri Luutonen ja Veikko Kurkiala, toivat esille huolensa siitä, että heidän panostusta isänmaan puolesta käytetään halpamaisesti hyväksi kaiken maailman rasistien poliittisissa agendoissa. 

He näkivät maailman laveammin ja suopeammin kuin monikaan meistä. Heille pakolaiset saavat aikaan sympatioita, kun hiukan karumman nuoruuden nähneenä veteraanit näkivät heidät omista diktatuureista paenneina. 

Hienosti Kurkiala kiteytti myös, että maassamme taisteltiin myös maahanmuuttajia eikä ahdasmielisyyttä varten.

Juuri samoja huomioita Kurkiala teki kuin olen tehnyt itsekin siitä, että Suomi-Leijona -koru tai -paita päällä ei liiku hetken päästä enää kuin juntit ja rasistit. 

Sosiaalisen median kautta juttu lähti hienosti leviämään erään valokopion kautta ja päätyi omaankin profiiliin seuraavien sapekkaidenkin saatesanojen kera:

"Koittakaapa pitää Suomi-Leijona -koruilla ja -paidoilla varustetut juntit sitten tämäkin puoli asiasta mielessä ennen kuin aloitatte sen vastenmielisen retoriikan siitä, että veteraanit ovat puolustaneet Suomea vain kantasuomalaisia varten. 

On totta puhuen jo pidemmän aikaa suomeksi sanottuna vituttanut tämä veteraanien ja talvi- ja jatkosodan vetäminen mukaan tähän mamu-vastaisuuteen."

Kiitos kaikesta, Kurkiala ja Luutonen, ja eritoten humaaneista kommenteista. 

Pitkää ikää ja noudattakaa molemmat sitä Kurkialan viisautta vielä elonne ehtoopuolellakin, että elämästä pitää myös nauttia elämällä ihan sitä tavallista elämää.

Elämä on katoavaista - ja te jos jotkut sen tiedätte.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Liite: Pohjalaisen haastattelu 15.7

"TUOMO LUUKKANEN
VAASA – 5. heinäkuuta 1941 kello 05:41 astuimme rajan yli. Täällä ryssänmaalla on koskematonta ja käyttökelpoista metsää. Paljon soita, Lauri Luutonen siteeraa taskukokoista sotapäiväkirjaansa. Vihkosen kirjaimet ovat hädin tuskin luettavissa, tiheä käsiala on täyttänyt sivuja taloudellisesti. Ne kertovat päivistä rintamalla.

Kun raja ylitettiin paluumatkalla 1944, metsän kunnosta ei mainita.

Lauri Luutonen, 92, ja Veikko Kurkiala, 88, ovat vapaudenristillä ja tammenlehvällä koristeltuja sotaveteraaneja. Tammenlehvä-ansiomerkki tarkoittaa palvelusaikaa rintamalla. Luutosella lehvän vieressä on kultainen ansioristi, Kurkialalla ei. Pitäisi pulittaa veteraaniliitolle 25 euroa, niin hänkin saisi omansa. Ajatus on absurdi, mutta Kurkiala ei valita. Kumpikin pitää itseään onnekkaana.

Veteraanit hämmentävät kahvejaan ja kertovat maailmasta, joka ei ollut samanlainen kuin nykyään.

– Olin ensimmäisessä tulitaistelussa 15-vuotiaana, Kurkiala kertoo.

– Kivääri, jota kannoin oli sama, jolla oma isä taisteli vapaussodassa. Piti hakea oma ase. Armeijalla ei riittänyt kaikille kiväärejä.

Kurkiala sanoo, ettei sen ikäinen osannut pelätä. Teini-ikäinen Kurkiala meni maihin ja tähtäsi niin kuin oli opetettu.

– Siihen aikaan kaikkiin oli iskostettu ajatus siitä, että isänmaan puolesta pitää olla valmiita kuolemaan. Ajatus oli ihan luonnollinen, eikä siitä tehty numeroa.

Kurkiala muistaa ensimmäinen viikonloppuvapaansa, puolen vuoden palveluksen jälkeen. Kotiin saavuttuaan hän antoi likaisen uniformun äidin pestäväksi, söi pihvin ja nukkui 14 tuntia. Aamulla äiti vilkutti pojalleen, kun tämä läksi takaisin sotaan.

Luutonen lähti talvisotaan abivuonnaan.

Sitä ennen lukiolaispoika oli ollut vaihdossa Itä-Preussissa, kuunnellut natsijohtaja Rudolf Hessin puheita ja todistanut tuhatpäistä hakaristiparaatia. Vaihto-oppilaan isäntäperheen isä oli puolueen jäsen. Natsien pahuutta ei teini-ikäinen Luutonen osannut uumoilla. 16-vuotias vaihto-oppilas jopa kirjoitti kirjeensä tervehdykset, että ”Heil Hitler vaan sinne koti-Suomeenkin”.

Varsinainen tragedia on se, miten Suomen ja Saksan välirikon jälkeen moni saksalaisystävä joutui toiselle puolelle juoksuhautaa. Moni hyvä ystävä kuoli Lapin sodassa, vihollisena.

– Varmasti niissäkin piireissä oli kieroon kasvaneita, niin sanottuja ideologisia natseja. Kaikki omat ystäväni olivat kuitenkin ihan tavallisia kavereita, Kurkiala kertoo.
Luutonen kertoo ystävästään, joka sai Baltialla luodin kurkkuunsa ennen välirikkoa.

– Vuodeosastolla hänestä kuoli natsius pois. Tilalle tuli filosofi.

Veteraanit eivät ymmärrä suomalaisia uusnatseja. Vapaan maan puolesta kuoli lapsuudenystäviä ja koulukavereita, joita molemmat muistelevat suurella kaipauksella. Vapautta ei taisteltu, jotta kiitospaitaiset mamuvihaajat saisivat olla vapaasti ahdasmielisiä.

– Se on vääränlaista vapauden arvostusta. Itsenäisyys voitettiin myös maahanmuuttajia varten, Kurkiala sanoo.

Suomileijonasta on veteraanin mukaan tullut yhden ihmisryhmän omittu symboli.

– Tässä käy pian niin kuin Ruotsissa, ettei isänmaallisia symboleita kehtaa käyttää, sillä ne kuuluvat vain ahdasmielisille, Kurkiala sanoo.

Molemmat veteraanit samaistuvat pikemminkin pakolaisiin kuin heidän vihaajiinsa.

– Heillä on ollut omat diktatuurinsa, joiden hirmuvaltaa he ovat joutuneet todistamaan. Tiedän perheen, joka järjesti juhlat sen vuoksi, että nuorin saa nyt äänestää Suomen kansalaisena.

Lopuksi Kurkiala nostaa esille tuoreen näkökulman kaatuneitten sotaveljiensä uhrauksiin.

– Itsenäisyyttä pitää arvostaa, mutta samalla siitä pitää myös nauttia. Elämällä ihan tavallista elämää. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Martti Kauppila

MInä olen sitä mieltä, että veteraanit eivät puolustaneet maatamme asssalla loisivia somaleita varten.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Tämän haastattelun funktio on siinä, että tuodaan esille se, että veteraanit eivät ole olleet mikään yksi ja samoin ajatteleva massa, minä ne esitetään näiden muutamien ääripäiden toimesta.

Otetaan omaan ahdasmieliseen agendaan käytettäväksi kysymättä mielipidettä. Suomi tarvitsee nimenomaan tällaisia haastatteluja.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Jos nimimerkki Kauppila oli itse rintamalla, niin hän voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, muuten menköön häpeämään korpikuusen alle.

William Green

Laitetaanpas vielä lähdekin tähän ettei Hommafoorumiosasto voi väittää itse tehdyksi kopiopastaksi http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/itsenai...

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Kiitokset linkistä. Tämä antaa ajattelemisen aihetta.

Mike Amory

Mutta tuossahan sanotaan seuraavasti:
"Toisaalta veteraanit näkevät, että Ruotsin maahanmuuttopolitiikka on liian avointa. Suomessa ei heidän mukaan ole silti liikaa maahanmuuttajia."

Mitä veteraanit ajattelisivat, jos tietäisivät että vielä tämän vuosisadan aikana suomalaiset ovat vähemmistönä omassa maassaan.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Vielä kerran kysäisen sinulta Mike Amory, että onko nimesi oikea vai alias? Ja minkä takia et esiinny kuvalla? Profiilisi iskulause antaa pienen viitteen siitä, että voisit olla nimimerkki.

Eli kun täällä US:sa on kuitenkin selkeät säännöt nimen käytön suhteen, niin toivoisin varmistuksen asiaan. Yritin kysellä toimituksenkin kautta teikäläisestä, mutta vastausta en ole toistaiseksi saanut sieltä, joten jos sinä voisit itse asiaa hiukan valaista.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #10

Mitäs luulisit. Mike Amory on niin supisuomalainen nimi, että sitä voi vaikka etsiä tilastokeskuksen sukunimipalvelusta
http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.as...

Hae sieltä sukunimeä Amory ja vastaus on 0 henkilöä.

Mike Amory Vastaus kommenttiin #20

Moni expatti ja heidän jälkeläisensä lukee Usaria. Ei nimimerkki miestä pahenna, vai miten se vanha sananlasku meni.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #28

Kyllä nimenomaan nimimerkki useinmiten pahentaa. Nimi ei niinkään.

Olisiko nimimerkki Amory kykeneväinen esittämään kaikki mielipiteensä myös nimellään? Mikäli on, kuluta elämästäsi muutama minuutti ja tee profiili nimelläsi ja tule jatkamaan sitten keskustelua tänne.

Tämä sama sääntö sopii kaikille. Mutta odotellaan nyt US:n toimituksen kannanottoa asiaan.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #28

Se vanha sananlasku kylläkin menee: "Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeänsä"

Mutta trolli nimimerkki voi kyllä heikentää US:n keskusteluiden tasoa.

Varsinkin jos US oikeasti haluaa keskustelun toimivan oikeiden nimien kautta.

Toki toimitus voi halutessaan sallia tietyissä tapauksissa nimimerkillä kommentoimisen, ja toki silloinkin toimituksella on tiedossa nimimerkin oikea nimi.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Onhan aivan selvää, että silloin kuin suomalaiset sotilaat taistelivat niin eivät he ajatelleet taistelevansa 60 - 70 vuotta myöhemmin tulevien pakolaisten/"pakolaisten" puolesta. Kyllä se ajatus on tullut joillkin veteraaneille vuosikymmeniä myöhemmin.

William Green

Sen ajan Suomi oli lähempänä jotakin afrikkalaista kuolemanloukkoa kuin nykyaikaista hyvinvointivaltiota. Ei ole ollenkaan kummallista etä monet veteraanit ymmärtävät pakolaisia oikein hyvin. Lähdettiinhän täältäkin sotalapsiksi ja asutettiin 300 000 evakkoa.

Mike Amory

Suomeen tulee pakolaiseksi lähinnä nuoria miehiä salkku kädessä ja puku päällä. Pakolaisleireillä nälkään kuolevat lapset eivät Suomeen eksy.

William Green Vastaus kommenttiin #9

Täällä Pohjanmaan rannikkovyöhykkeellä puhutaan Munsalan passista. Se oli ruotsinkielisille junailtu hyväksytty tapa lähteä sotaa pakoon.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #11

Ja kiitoksia William Greenillekin komppaavista kommenteista, mutta sama kysymys sinullekin kuin Mike Amorylle, eli onko kyseessä nimimerkki ja syystä että ei esiinnytä kuvalla?

Koitetaan nyt noudattaa äitä yhteisiä pelisääntöjä, mitkä meille on annettu ja joita en pidä lainkaan huonoina.

Joku Tossavainen antakoot trollaajien tulla profiiliinsa, sillä sillähän blogi saadaan pidettyä kauan näkyvissä, mutta itse en viitsisi käyttää näin arveluttavia keinoja lukijamäärän kasvattamiseksi.

William Green Vastaus kommenttiin #14

On nimimerkki. Käsittääkseni kommentointi on sallittu nimimerkillä, blogiavaukset vain omalla nimellä. Voin olla väärässäkin. En saa tuota vaihdettua vaikka haluaisinkin koska se on tullut Googlen kautta. En tykkää esiintyä omalla nimelläni palveluissa jotka rahoittavat toimintansa mainostuloilla (google, facebook) koska roskaa pukkaa kirjepostissa jo muutenkin, johtuen siitä että minulla oli joskus vuosia sitten erään kauppaketjun etukortti.

Mike Amory Vastaus kommenttiin #17

Blogiavaukset nimimerkillä ovat sallittuja, mutta toimitus yleensä siirtää ne välittömästi pois etusivulta. Tosin tälläkin hetkellä etusivulla on kaksi kuvatonta avausta.

Monet kuvattomat avaukset ovat paljon laadukkaampia ja vähemmän poliittisesti värittyneitä (kuten tämä blogi).

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Suomi oli toki homogeenisempi maa 40-luvulla, mutta ulkomaalaisia täällä oli jo tuolloinkin etenkin PK-seudulla, joten uskoakseni ainakin osa sodan käyneistä miehistä ei ajatellut asiaa siltä kantilta, että tässä nyt taistellaan vain ja ainoastaan kanta-härmäläisen puolesta.

Tämä on tietysti murhaavan raskas piikki joillekin hommafoorumilaisille, mutta todellisuutta tämäkin.

Mike Amory

Oli afrikkalaisia Helsingissä varmaan 5 kappaletta. Sama tilanne vielä 70- ja 90-luvulla. Neuvostoliiton romahdettua Suomeen saapui ensimmäiset "pakolaiset" salkku kädessä Moskovan junalla. Nämä olivat somalialaisia Siad Barren joukkoja, jotka olivat olleet sotilaskoulutuksessa Neuvostoliitossa ja nyt siis Suomeen tulleita pakolaisia ja veronmaksajien tukevia elättejä.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

En varmasti ole hommafoorumilainen mutta pidän naurettavana, että väitetään 60 -70 vuotta taistelleiden sotilaiden ajatelleen taistelevansa nykypäivien ns. pakolaisten puolesta.

Tietenkin nämä kadella veteraanilla saa olla oikeus mielipiteeseensä mutta olen aivan varma, että hekään eivät taistellessaan ajatelleet taistelevansa tämän vuosituhannen aikana tulleiden pakolaisten puolesta.

Jouni Haimi Vastaus kommenttiin #19

Eiväthän nuo vetteraanit toki taistelleet noiden pakolaisten puolesta eivät suinkaan vaan sen puolesta että meillä olisi mahdolisuustehdä päätöksiä itsenäisessä suomessa myöskin noiden pakolaisten ottamisesta.

Mike Amory Vastaus kommenttiin #21
Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #21

Ja osa niistä veteraaneista on sitä mieltä, että niitä pitää ottaa Suomeen.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #19

Maailma muuttuu ja jokin sotatila pitää katsoa sen hetkisen tilanteen pohjalta.

Tuskin Suomen sodassa taistelleet tyypitkään halusivat venäläisiä matkaajia siihen malliin maahamme, mitä oli sittemmin 200 vuotta myöhemmin.

Tai taisteliko punikki vapaussuodan aikana EU:n ja euron puolesta?

Ontuva vertaus käyttää tätä maahanmuuttoa ja talvi- ja jatkosotaa keskenään. Samoin kuin nuo esimerkkinikin ovat yhtä ontuvia.

William Green Vastaus kommenttiin #24

Punikkihan taisteli vapaan ja itsenäisen hyvinvointivaltion puolesta. Hävisi sodan mutta voitti pitkässä juoksussa koska lahtariyhteiskunta perustui riistoon eikä riistoa voi jatkaa loputtomiin.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #24

En kylläkään puhuisi Suomen 1918 sisällissodasta nimellä "vapaussota", se oli sisällissota, oli kaksi osapuolta, joista molemmat halusivat itsenäisyyttä, mutta eri tavalla. Toinen halusi Lapuan liikettä, toinen erilaista vapautta; demokratiaa, jossa ay-liikkeellä olisi ollut veto-oikeus eduskunnan päätöksiin, ja miten se sitten eroaa nykyisestä demokratiastamme?

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #33

Olen samaa mieltä. Käytin vain vakiintunutta nimeä tässä kommentissa. Olen aiheesta jutellut monien kanssa ja jaan tuon näkemyksen.

Pidän myös vanhatavasta kapina-termistä. Sitäkin se oli ainakin punaisten osalta. Parempia oloja ja maareformiahan siinä haettiin.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #35

Jeps. Sori iski vaan silmään. Isoisä puhu kapinakeväästä, ja hänen isänsä ja koko sukunsa oli niissä kapinallisten mukana. Väittipä, että kun isänsä sitten jonkun kartanon isännän takauksella pääsi Hennalasta vapaaksi, niin erehtyi sitten nälkiintyneenä pistämään punaisen apilankukan rintanapinläpeen ennenkuin kotikylänsä läpi kulki. Ja sitten kuuli, että tapporyhmää hakivat lahtarit, vaan kerkes Helsinkiin karkaamaan. Vaan kotinsa kaivon ne sitten tuhosivat ja myrkyttivät.

Ja hänen enoistaan yksi tapettiin Mäntsälän kirkon kivijalkaa vasten, toinen jossain Hennalan ja Mäntsälän välissä, kolmas karkas Hennalasta ja kävi joskus öisin siskoaan tapaamassa köökin ikkunan kautta. Ja se kolmas joskus Moskovan rauhan jälkeen kävi sitten kysymässä, josko se armahdus häntäkin koskisi. Nimismies ihmetteli, jotta kuis niin ku olet aina veroskin maksanut vaikkakin väärällä nimellä.

Ei siis kauheasti multa sympatiaa valkoisille löydy vaikka hekin varmasti tekivät omantuntonsa ja vakaumuksensa mukaan.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #37

No, tämä on pala Suomen historiaa. Tämän pohjalta ei kuitenkaan kannata alkaa vihaamaan kokoomusta sen takia, että teidän esi-isät oli 95 vuotta sitten mukana kansanmurhassa.

Koitetaan keskittyä tämän päivän ongelmiin ennemmin. Toki äärioikeistolaista ajattelua esiintyy kokoomuksessa, mutta esim. joku Katainen on aika lailla tolkun mies kuitenkin, kun kuuntelee nuorisosiiven linjauksia.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #38

Joo nyt meni hieman ohi aiheen. sorry.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Luuletko oikeasti, että veteraaneilla ratsastavat rasistimme olisivat pätkääkään kiinnostuneita mitä sotaveteraanit oikeasti ajattelevat?

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

En tokikaan luule. Tämä seikka on vain hyvä tuoda esille, että sotaveteraanit eivät ole homogeeninen ryhmä maailmankatsomukseltaan. Yhtä älytön ajatus, kun joku alkaisi edustaa jotain ikäluokkaa ja kertomaan, mitä mieltä se on.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Okei, asian vierestä menevä kommentti tähän väliin.

Elikäs laitoin US:n toimitukselle menemään kyselyn tästä kommentoinnista. Eli onko nimimerkit sallittuja esim. pelkästään kommentoinnissa.

Katsotaan nyt millainen ohjeistus sieltä tulee ja tehdään sen pohjalta päätökset, mitkä ovat tämän palvelun säännöt heidän puoleltaan. Viitteitä on siihen suuntaan, että tämän hetken kirjoitetut säännöt eivät aivan ole enää ajan tasalla, joten kysytään nyt uusimmat päivitykset niihin.

Mikäli nimimerkkikirjoittelulle on ehdoton kielto, blokkaan sen jälkeen kaikki nimimerkit pois tästä edespäin profiilistani riippumatta siitä, mitä mieltä nimimerkki on ollut kirjoituksestani.

Mikäli joustoa löytyy, katselen sitten korkeintaan tapauskohtaisesti, että onko kyseessä esim. jonkinlainen trollaaja. Toistaiseksi en ole koko bloggailu-aikana antanut kuin yhdelle henkilölle bannit röyhkeästä käytöksestä johtuen - ja hänkin tietysti nimimerkki.

Mike Amory

Ainakin minut voi ihan vapaasti blokata pois, jos se helpottaa. Näitä keskustelufoorumeita, facebook-sivuja ja bloginpitäjiä on niin paljon, että aika ei kuitenkaan riitä kuin pikkuriikkisen murto-osan seuraamiseen.

Tämä on enemmän sellainen henkiläköhtainen juttu, että mistä tykkää. Jotkut pitävät aidosta keskustelusta, jossa saa suhteellisen vapaasti esittää kommentteja. Jotkut haluavat saarnata, eivätkä salli mitään keskustelua tai ainakin ennakkosensuroivat kaikki kommentit. Jotkut haluavat ympärilleen vain jees-jees miehiä pönkittämään omaa egoaan. Jokainen taplaa tyylillään (en tosin tiedä mitä taplaus tarkoittaa).

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

"Taaplaa tyylillään" -sanonta tulee substantiivista taapeli, mikä on muutettu verbiksi sanonnassa. Kyse on laudoista tai muusta puutavarasta tehty pino välipuilla jokaisen rivin jälkeen, jolloin vaikkapa kyseinen lautapino pääsee kuivamaan paremmin. Sen jokainen tekee omalla tavallaan.

Mitä tulee kommentointiin, niin itse olen sietänyt aina kaikenlaiset kommentit, mutta nimimerkkikirjoitteluun suhteudun melko epäilevästi, kun tietää kuinka surkeita kokemuksia siitä on tullut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taapelointi

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #31

Hieman ihmetyttää US:n linjaukset. Ensin haluttiin kaikkien kirjautuvan pankkitunnuksilla, sitten kuvallaan ja sitten on vapaavuorossakin veneenkuvalla oltu karusellissa ja sen jälkeen kaikki toimituksen bannaamatkin hemmot JP-Heinosta lähtien ovat tulleet toisella nimimerkillä takaisin ja näitä kieltoa kiertäviä nimimerkkejä on aika paljon. Itse tiedän ainakin kuusi.

Kaiketi toimitus tai viimeistään omistaja Nikke lopulta päättää omasta linjastaan, mutta toivottavasti oikeudenmukaisesti. Jos säännöt ei toimi, niin sitten niitä muutetaan.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #34

Onko muuten näiden bannattujen ja takaisin tulleiden henkilöiden kommentit muuttuneet nimimerkillä kirjoittaessaan? Eli peittelevätkö he alkuperäistä tyyliään paljastumisen pelossa?

Oletan että he vain kommentoivat ja eivät kirjoittele omaa blogia lainkaan.

Olen edelleen pankkitunnuksilla kirjutumisen kannattaja. Tai sitten sähköinen henkilökortti lisänä lukulaitteen kera. Tai vaikka lopuksi passista kopio ja puhelinnumero viestin perään, minne toimitus voi tehdä tarkistussoiton.

Joka tapauksessa selkeämpi linjaus tähän touhuun tarvittaisiin, sillä nimimerkkikirjoittelussa on omat haittansa, kuten tiedämme.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #36

Eivät ole. Jos Aimo Remes Kärsämäeltä kirjoittaa nimimerkillä A.A.Remes ja puhuu toiminnastaan KÄrsämäen valtuustossa, niin mites luulisit. Aivan samoin US:n toimitus tietää ja hyväksyy hänen toimintansa. Ihan samoin jos J-P Heino jatkaa kirjoittamistaan J-P Heinola nimellä jne...

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman Vastaus kommenttiin #39

Muistatko yhtään alkuperäistä syytä, miksi nämä henkilöt lensivät mäkeen täältä? Kuulostaa hyvin erikoiselta kaiken kaikkiaan moinen toiminta toimitukselta.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #41

Aimosta en tiedä, toisen tapauksessa lienee syynä rasistinen kirjoittelu. Tai en tiedä.

Kaiketi molemmat voivat itse kertoa tarinansa paremmin uuden nimimerkin turvin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"mutta esim. joku Katainen on aika lailla tolkun mies kuitenkin"

No mikäs on ollessa kun Suomessa menee hyvin.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Katainen ei ole paljoa vaikuttanut maan tilanteeseen. Maailmantalouden lamaan ei yksi Katainen vaikuta tuon taivaallista.

Yleistä Suomen velkaantumista ei saada kirveelläkään pysäytettyä, kun vanhoja rakenteita puolustetaan niin henkeen ja vereen.

Täytyy pitää mielessä myös se, että se mikä on kokoomuksen politiikka on eri asia kuin mikä on hallituksen politiikka. Tämä lainalaisuus pätee tietysti kaikkiin puolueisiin demokratiassa.

Vain oppositiossa toteutetaan omaa politiikkaa vailla neuvottelun tarvetta.

Suomi on ajopuu maailmanpoliittisessa koskessa. Se meidän pitäisi oivaltaa.

Tapio Suhonen

Onko nyt niin, että yksi typerä ideologia voidaan muitta mutkitta vaihtaa toiseen typerään ideologiaan?
Jos on maahanmuuttokriittinen, niin sen on sanottu olevan rasismia. Asian nurinkääntäen, maahanmuuttomyönteisyys on vastaavasti altruismin ja ihmisrakkauden ilmentymä.

Miksi kummassa asiasta keskustellaan vain muodollisin perustein: Olit puolesta tai vastaan, niin vastaat vain sopiviksi katsottuihin kysymyksiin ja kysyt vain sovittuja kysymyksiä.

Tyhmyydellä on monia nimiä, olkoon niistä yksi mm. tekopyhyys. Jos maahanmuuttokriittisyys on rasismia ja maahanmuuttomyönteisyys on pelkistetyä hyvyyttä, niin missä on asiakeskustelu, syyt ja seuraukset, sekä vastaukset kysymykseen: miksi.

Aloitetaanko keskustelu aiheesta, pohjoismaalaisen sosiaaliturvan syntyhistoria; sen synnyn peruste sekä käyttötarkoitus?
Vai keskustellaanko köyhyyden kriminalisoinnista globaalisesti?
Ensimmäiseen kysymykseen on vastaus, toinen keskusteluaihe kuuluu uskonnollisille instituutioille.
Uskonnollisuuden motiivi ei luuraa yksinomaisesti kirkossa.

Jari Teräväinen

Olisiki mielenkiintoista tietää mitä ne veteraanit todella sanoivat lehtimiehelle siinä haastattelussa :)

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

Sillä,että nämä kaksi veteraania haastattelussa sanoivat olevansa maahanmuutto myönteisiä(humanitaariseen maahanmuuttoon?)ei ole mitään merkitystä, että he olivat sotaveteraanena sillä eivät he siellä jossain taistellessa nykyisiä maahanmuuttajia ajatelleet. Heille on tämä maahanmuutto myönteinen ajatus tullut paljon - paljon myöhemmin.

Minäkin työnveteraani, 15 vuotiaana metsätöihin alkaessani en ajatellut tekeväni töitä tulevien pakolaisten maahanmuuton helpoittamiseksi. mielestäni niilä työveteraaneilla jotka mahdollisesti ovat maahanmuuttomyönteisiä on siihen oikeus. Itse en kyllä kannata humanitaarista maahanmuuttoa kun velkaa tehden itsekin eletään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset