Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Odotettu tilasto lukutottumuksista

Ilkan verkkotoimittaja Sarianne Keltto osoitti kolumnissaan Ilkasta mielenkiintoisen mutta joskin täysin odotetun tilaston. Keltto näytti TOP-10 Ilkan luetuimmista jutuista. Kuten Kelttokin nasevasti totesi, Ilkan pitäisi ryhtyä "alibiksi Alibin paikalle". Kaikenlaista poliisiuutista oli kärjessä hyry mykket.

Tämän vuoden lopulla tulee kuluneeksi kuusi vuotta siitä, kun menin Facebookiin. Tällä hetkellä kavereita on liki 500 ja on tullut nähtyä yhden sun toisen päivityksiä. 

Kuten Kelttokin toteaa, verkko on myös kohtuullisen viihdevetoinen paikka. Valtaosa kavereistanikin linkittää profiileihinsa viihteellisiä ja shokeeraavia juttuja sekä poliisiuutisia. En muista koko kuudelta vuodelta kuin ehkä yhden tai kaksi Ilkan pääkirjoitusta linkitetyn. 

Mutta verkon viihteellisyys ei ole absoluuttinen ja maailman tappiin voimassa pysyvä fakta. Verkko tulee olemaan enemmän tai vähemmän hömppää ja pornoa määrällisesti varmasti aina, mutta esim. Long Play -tapaisen formaatin rantautuminen Suomeen on jo osoittanut sen, että vastavoimakin on olemassa. 

Internet on myös luomuksena nuori, siinä parikymppinen ja voittovetoisesti keski-iältään nuoremman väen käyttämää. Ihminen tapaa kuitenkin iän myötä jonkin verran vakavoitua ja muuttua asiallisempaan suuntaan, joten odotettavissa on, että netille käy samoin ja asiallisempia sisältöjä alkaa tulla kuluttajien vaatimuksesta lisää. 

Yleinen harhaluulo mediamaailmassa on myös luulo siitä, että median ilmaiset verkkosivut toimisivat mainoksena tilattavalle lehdelle. Väite pitää edelleen pintansa, mikäli puhutaan ilmaisista verkkosivuista.

Medioiden verkkosivujen ongelma on niiden maksuttomuus. Ilmaista vastaan on liki mahdotonta taistella ja vanhan talousviisauden mukaan ilmainen tapaa tulla kalliiksi jollekin. 

Niin myös tässäkin tapauksessa, kun meille on kasvatettu kokonainen sukupolvi maksuttomaan uutisvirtaan ja joka on myös oppinut eri sivuja yhdistelemällä saamaan aivan riittävästi informaatiota netin kautta ilmaiseksi. 

Siinä 300 € vuosittainen tilausmaksu painetusta lehdestä ei tätä taustaa vasten tunnu kovin houkuttelevalta, kun painetun median ja verkkomedian välinen erotus on hälyttävän kapea. Ei ihan paras yhdistelmä laskevien ilmoitustulojen ja levikkien aikana.

Kuten monet päätoimittajat Maikkarin median tulevaisuutta ruotivassa kyselyssä totesivatkin 17.7, verkkomedian muuttaminen maksulliseksi on ainoa tie mediatalojen terveeseen talouteen. 
Se onnistuu sillä, kun tehdään asialliset käyttäjätunnuksella ja salasanalla toimivat maksulliset sivustot eikä mitään Hesarin tapaista naurettavaa maksumuuria, jonka osaavat kiertää jo alakoululaisetkin parilla napinpainalluksella.

Hesarin maksumuurimoka on siinä mielessä vertaansa vailla, että nyt koko Hesari (pl. Nyt ja Kuukausiliite) on luettavissa maksutta netissä maksumuurin kierron kautta, kun ennen maksumuuria nettisivujen kautta sai vain osan uutisvirrasta ilmaiseksi.

Tätä virhettä sen paremmin Ilkan kuin minkään muunkaan median ei kannata toistaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset