*

Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Tapaus STX

 

Kun ensimmäiset viitteet tulivat ilmoille, että valtio on vähän penseä antamaan lainaa Turun telakalle risteilijätilausta varten, olin hämmentynyt niin kuin moni muukin. Kun tilaus sitten valui lopulta Ranskaan, olin totta kai vielä enemmän puulla päähän lyöty.

En lähtenyt kuitenkaan siihen persumaiseen kiljumiseen, kun arvasin, että tästä tulee kunnon jatkotarina ja kaikkia osapuolia kuullaan vielä moneen kertaan. 

Uuden Suomen blogistitkin metelöivät minkä kerkesivät aiheesta vasta ensi uutisten jälkeen, kun eivät malttaneet mieltään. Kaveripiirissänikin alkoi muutamissa suunnissa aivan hillitön huuto pelkästään jonkun STT:n tynkäuutisen perusteella.

Ajattelin mielessäni, että kun hallituksessa on kokoomus mukana, niin se puolue nyt ainakin ymmärtää rahan päälle ja jokin hyvin oleellinen seikka on takana, miksi miljardiluokan tilaukseen ei voida antaa 50 miljoonan Euron lainaa. 

Nyt lauantain Hesari kertoi taloussivuilla ratkaisevan käänteen elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok) suulla. Moinen laina olisi ollut laiton, sillä se olisi ollut EU:n kilpailulainsäädännön vastainen.

Toki nyt on ihan paikallaan tarkistaa, että onko Ranska pelannut samoilla säännöillä kuten Suomikin, sillä pieniä epäilyksiä on ilmassa, että Ranskassa tulkitaan sääntöjä eri tavalla kuin meillä. Toki jos lain kirjaimen mukaan on Ranskastakin tilaus lähtenyt maailmalle, eipä siinä sitten mitään. 

Ja pienoinen yllätys oli Kauppalehdessä ollut toimittajan blogi, jossa hän toi kylmin luvuin esiin minkälainen suojatyöpaikka koko telakkateollisuus on maailmallakin. Ei olla viime vuoden lukujen valossa päästy plussalle alalla sen paremmin Suomessa kuin Ranskassakaan, vaan on tehty miljoonien Eurojen tappiot.

Tätä taustaa vasten onkin mielenkiintoista seurata, millaisella katteella ranskalaiset saavat risteilijän kasaan tulevaisuudessa. Jos eivät sitä tappiolla tee, on suomalaisilla vakava itsetutkiskelun paikka, sillä silloin meidän kilpailukyvyssä on jotain pahoin vialla.

Tarina antoi vain yhden opetuksen. On korkea aika näin 35-vuoden kypsässä iässä alkaa lukemaan sanomalehtien taloussivujakin hiukan tarkemmin. 

Viitatut kirjoitukset: 

http://www.hs.fi/paivanlehti/29122012/talous/Vapaavuori+Pyydetty+laina+o...

http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/blog/29128

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122816495949_uu.shtml

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

ulf fallenius

Kyllä telakkateollisuus on sosialismin jääne kaikkine lahjus tyylisillä elementeillään.Ruotsi on lähes luopunut koko alasta ja pärjää silti hyvin että se siitä ja sen tärkeydestä.

Jorma Kassinen

Niin meillä on noita miljardin projekteja tulossa ensi vuodelle pilvin pimein.
Valitaan vain joku toinen.

Juhani Piironen

Jorma Kassinen on aivan oikeassa. :)

Suomen vertaaminen Ruotsiin on aina tyhmää ja ajanhukkaa.

Suomen teollisuuden rakenne on paljon yksipuolisempi.

Suomi on käytännössä saari, Ruotsilla on silta Eurooppaan.

Ruotsilla on oma valuutta, jonka he voivat devalvoida.

Ruotsin talous on monessa suhteess paljon vapaampi, ei niin paljon määräyksiä.

Suomi kopioi Ruotsista vain määräykset ja kiellot, ei vapauksia.

RKP tuo Suomeen Ruotsista vain feministihullujen kieltoja rasistiseen tyyliinsä, mutta ei vapauksia.

Verratkaamme itseämme aina Saksaan, ja pyrkikäämme saksalaiseen malliin, ei pohjoismaiseen sosialismiin, joista vapain talous on kuitenkin Ruotsissa.

Käyttäjän pirkkomattila kuva
Pirkko Mattila

Kirjoitinpa minäkin, en tiedä huomasitko. Enemmän kuitenkin telakkateollisuuden ylikapasiteetin näkökulmasta, jonka purku näyttää EU:n talousalueella olevan menossa. Se nyt näyttää alkavan Suomesta. Ranska sai sen, mikä olisi toki suonalaisillekin kelvannut. Se, mikä minua närästää, on EU:n päätöksenteko. Onko se demokraattista? Yleensä ne tiet, jotka ovat kaventaneet demokratiaa, ovat olleet tuhon teitä, tämän voimme nähdä historiasta. Noh, ovatko kokoomuslaiset kauppamiehiä ja ymmärtävätkö aina rahan päälle, enpä aina tiedä. Melko halvalla meni autokatsastus ja millaisia voittoja se nyt tuottaa ja paljonko auton katsastajien maksaa. Häkämies oli myymässä Kemira-GrowHow:a aikoinaan Yaralle. En siis aina luottaisi.

kati sinenmaa

Mistä päättelet, että muiden kritiikki on kiljuntaa, mutta sinun kritiikki on totuus?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Jutta Urpilainen: "SDP lupaa 100 000 uutta työpaikkaa"

Puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan tämä edellyttää talouskasvun lisäksi tulevalta hallitukselta päättäväistä sitoutumista työllisyyttä tukevaan politiikkaan. Uusi työ on myös osallistumista – sitä, että tavoittelemme kaikkien osallistumista työntekoon, täystyöllisyyttä ja 100 000 uutta työpaikkaa.

Näin siis SDP vaalilupauksessaan pari vuotta sitten.

http://www.sdp.fi/se/nyheter/10-sdp/ajankohtaista/...

Toisin kävi. Ainakin rautakouran haaveet työpaikoista upposi kuin uuden vuoden tina vesiämpäriin.

Ps. Laina se on laiton Ranskallekin, joten sen taakse on turha piiloutua. Saarikangas jo totesi, että Vapaavuori tulee jäämään historiaan miehenä joka tappoi telakkateollisuuden Suomesta.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Jutta Urpilaisen vaalilupaukset 100 000 uuden työpaikan saamiseksi kuuluvat samaan sarjaan Urpo Leppäsen(SMP) kanssa poistaa työttömyys puolessa vuodessa Suomesta. Katteettomia kuin EU:n sopimukset ja puheetkin.

Demarit ovat enemmänkin työpaikkoja vaativia ja veroja korottavia kuin uusia työtilaisuuksia luovia. Paras näyttö on Holkerin sinipunan aikainen punapääoman tuhoutuminen. Silloinhan presidentti Koiviston (sd) ja Suomen Pankin Kullbergin vahvan markan ja löysän rahan politiikalla adjutantteina valtiovarainministerit Erkki Liikanen (sd)-nyt SP:n johtaja ja Matti Louekoski (sd) TUHOTTIIN PUNAPÄÄOMA: STS-pankki, Haka-rakennusliike, Kansa-vakuutusyhtiö, kaupat Renlund ja EKA levisivät kuin Elanto. Konkurssiaalto levisi ympäri Suomea ja moni vasemmistolainen menetti säästönsä ja omaisuutensa ja teki suisaidin epätoivoissaan. Se sdp:n ja sinipunan talouskyvyistä.

Samalla pankit SKOP, KOP, SYP ja Postipankki siirtyivät historian sivuille.
Myös suuri ja mahtava Neuvostoliitto ja Suomen vienti romahtivat samoihin aikoihin jne. - Nyt Euroopan Unioni alkaa olla samassa jamassa - Suomen ylisukupolviseksi velkaannuttaneena ja suvereniteettinsa luovuttaneena ja euromaiden veronmaksajien vampyyrinä ja sopimuksien huijaajana.

Mitä tästä opimme: ei koskaan enää sinipunia tuhoamaan Suomen taloutta!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Jutta Urpilaisen vaalilupaukset 100 000 uudesta työpaikasta kuuluvat samaan sarjaan kuin taannoin SMP:n Urpo Leppäsen puheet poistaa työttömyys Suomesta puolessa vuodessa. Sinipunan valheellisuus ja EU:n sopimusrikkomiset lisänä EU:n huijausten syntikuormassa.

Sdp on enemmänkin veroja ja työllisyyttä vaativa kuin työtilaisuuksia luova puolue. Holkerin sinipunan aikaan presidentti Koiviston (sd) ja Suomen Pankin Kullbergin johdolla tehtiin vahvan markan ja löysän rahan politiikkaa. Valtiovarainministereinä olivat nykyinen SP:n johtaja Erkki Liikanen (sd) ja Matti Louekoski(sd). Punapääoma tuhoutui: STS-pankki, Haka-rakennusliike, Kansa-vakuutusyhtiö, EKA-liike ja rautakauppa Renlund levisivät kuin Elanto. - Myös SKOP, KOP,SYP ja Postipankki poistuivat.

Moni vasemmistolainen menetti säästönsä ja omaisuutensa ja teki suisaidin. Samallla konkurssiaalto levisi maahan ja vienti romahti N-liiton kuoltua.

Johtopäätös: ei enää koskaan "talousnero" sinipunia Suomen johtoon! Syynä Suomen ylivelkaannuttaminen ja suvereniteetin luovuttaminen EU:lle.

Käyttäjän JukkaTuunanen1 kuva
Jukka Tuunanen

Kaikkein tärkein pointti on se, että taloustietojen mukaan STX-Finland Oy on tappiolla pyörivä yritys. Pikainen vilkaisu 5 viime vuoden tuloskehitykseen on se, 4 vuotta on rämmitty tappion suossa ja viime vuoden liikevoittoprosentti on - (miinus) 3.8%. Yrityksen oma pääoma on menetetty ja yritys jouduttaisiin ajamaan Suomen lain säädännön vuoksi selvitystilaan. Ranskan telakka on taasen plussalla. Ajattelepa itseäsi ostajana. Otat melkoisen riskin sijoittaessasi rahaa 1 mrd laivaan ja ei ole lainkaan selvää, meneekö yhtiö ennen valmistumista konkurssiin. Jos menee et saa laivaa ja rahat mennyt.
Juuri tuo 50 miljoonaa olisi ollut pääomalaina, jolla oltaisiin saatu yhtiön oma pääoma plussalle. Pääomalaina on Suomen lainsäädännön mukaan kaikkein huonoin laina. Se maksetaan takaisin vasta sitten, kun kaikki muut lainat on maksettu.
Kuten omassa blogikirjoituksessani kerroin, olisi nyt ollut ay-liikkeen vuoro kantaa vastuuta ja lainata tuo raha.
http://jukkatuunanen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127...

kati sinenmaa

Tähän asti kaikki mielipiteet ovat väärin. Oikein olisi ollut hitsarien palkkojen alennus. Ainakin kilometrikorvauset pois ja päivärahoista puolet leikkaukseen.

Jos kerta jättimäinen lentoyhtiö voidaan pelastaa hitsareitakin ammattimaisempien ihmisten palkkojen leikkauksella, niin varmasti myös telakan työntekijöiden palkkakustannus on telakalle se kaikkein suurin menoero, jonka leikkauksella telakka olisi voinut toimia ilman tukiaisia.

Jari Söderholm

Ajattelet suppeasti, tuo tilaus olisi tuottanut rahaa ja osaamista lukuisille alihankkijoille, samalla se olisi varmistanut osaamisen pysymisen suomessa ja samalla parantanut mahdollisuuksia saada uusia laivatilauksia. Nyt nuo mahdollisuudet menevät ranskaan.

Tappiot ovat paljon suurempia yhteiskunnan kannalta jos tilauksia ei saada.

Tänne kotimaahan uutta vastaavan tasoista osaamista on erittäin vaikea saada aikaiseksi jos tuota toimintaa ajetaan alas. On kymmenien vuosien työ perustaa uusi suuryritys korvaamaan mahdollisesti menetettyjä työpaikkoja, jos se ylipäänsä onnistuu enää nykyaikana.

Mitä tulee tuohon yrityksen taloudelliseen tilaan, niin se on toinen asia joka sekään ei ole mitenkään yksiselitteinen. Pitäisi lähteä purkamaan mistä kaikkialta kustannuksia tulee yrityksen toiminnalle, katsomaan suomen ja EU:n lainsäädäntöä, varotusta ja muita taloutta rasittavia seikkoja jotka vaikuttavat siihen miten kannattavaa yritysten on toimia täällä.

Homma ei tule toimimaan sellaisella periaatteella että ensin heikennetään yritysten toimintamahdollisuuksia ja sen jälkeen todetaan että menköön konkurssiin kun tuottavat tappiota.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Ei risteilijä kauppa 50 miljoonan takauslupauksesta jäänyt kiinni.
Suomen STX johto tietää että jos tilaus Suomeen tulee niin 50 miljoonaa haetaan vaikka kiven alta.
Tässä täytyy olla jokin muu juju kun viikkoa ennen tilausta asia nostetaan valtakunnan politiikkaan.

Käyttäjän AriKananen kuva
Ari Kananen

Jos näitä sairaita rakenteita pitäisi korjata olisi se pitänyt tehdä aikaa sitten. Tilauksen menetys tässä taloudellisessa tilanteessa on karmiva ja tilauksen valuminen Ranskaan pistää Suomen ahtaalle.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Suomalaisilla ”älynnystyröillä”, kovalla työllä ja uutteruudella aikaansaatu hieno laivatyyppi meni nyt sitten Ranskaan ja ”Gallian kukot” astuivat valmiiseen pöytään. ”This ship is a real exception in the cruise world as it is highly innovate and and spectacular”, sanotaan paljonpuhuvasti STX- Europen linkkinä olevassa tiedotteessa. Tietoa, että alustyyppi on kehitetty suomalaisella huippuosaamisella, ei mainita sanallakaan.

Sanonta ”Mauri on työnsä tehnyt, Mauri saa mennä” toteutuu sanatarkalleen tässä asiassa vain 50 miljoonan euron lainakiellolla, jotta ei ”rikota” EU-lakeja. Toivottavasti näihin ”lakeihin” saadaan täysi selvyys Eduskunnan suuressa salissa. Uskon, että Perussuomalaiset pitävät siitä välikysymyksellä huolen. Samalla ehkä selviää: Onko tehty aikanaan varsinainen ”hölmöntölmäys” laivanrakennukseen liittyen EU:n liittymisneuvotteluissa?
Talousvaliokunta, jota Vapaavuori ehdotteli asian selvittämiseksi, on liian suppea foorumi salassapitosäännöksineen tämän mittaluokan asian käsittelyyn.

Kreikalle on annettu kahdenvälistä lainaa ”riihikuivana” ainakin 1050 miljoonaa euroa, vaikka Lissabonin sopimus KIELTÄÄ yksiselitteisesti tällaisen toiminnan sopimuksen 125. artiklan perusteella. Miten tämä istuu näihin EU-lakeihin?

”En lähtenyt kuitenkaan siihen persumaiseen kiljumiseen, kun arvasin, että tästä tulee kunnon jatkotarina ja kaikkia osapuolia kuullaan vielä moneen kertaan”. Tähän minun on perussuomalaisena todettava, että en ole minäkään. Olen kirjoittanut tästä aiheesta aika monta kommenttia ilman ”kiljumista” tässä verkkolehdessä. Syy siihen on aito huoli koko Suomen telakkateollisuuden tulevaisuudesta. Telakkateollisuuden työntekijöiden ja alihankkijoiden toimeentulo on vakavasti vaarantumassa. Tätä kautta myös yhteiskunnan verotulot jäävät saamatta.

Jättiristeilijän menetys Ranskaan saattaa aiheuttaa ketjureaktiona myös kahden muun pienemmän kokoluokan risteilijän menetyksen, jos julkisuuteen tulleet tiedot kokonaispaketista pitävät paikkansa. Mitä itse merenkulkuun tulee, niin minulla on asiasta ”jonkin verran” kokemusta.

http://www.stxeurope.com/News/_layouts/STXPublishi...

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Mitä nyttemmin on tullut julkisuuteen Turun STX -telekan menettämästä tilauksesta, olen sitä mieltä, että onneksi tilausta ei saatu. Se olisi ollut, kuten Soininvaara blogissaan kirjoittaa suomalaisten veronmaksajien rahoittaamaa luxusmatkailun tukemista.

Yksi taustatieto on suorastaan hätkäyttävä. "meretmarine.com" -sivuston mukaan STX:n Ranskan telakka kiinnostui tilauksestä sen jälkeen, kun Suomen telakan rahoitusvaikeudet tulivat viime kesänä ilmi. Monisäikeitä rahoituspakettia valmisteltiin sen jälkeen salassa. Tarjous esiteltiin USA:ssa jo 15. joulukuuta ja sopimus allekirjoitettiin, kun Suomessa vielä pohdittiin lisärahoituksemn mahdollisuutta.

Tilaus siis käytännössä ohjattiin Ranskaan. Suomea vedätettiin härskisti. Nyt onkin enää kysymys, miten ranskalainen telekka selviää tehtävästään. Veikkaan, että samalla tavalla kuin Areva ydinvoimalatoimituksestaan. Kokemusta puuttuu ja ammattitaitoista työvoimaa. Jonkin verran sitä voidaan paikata suomalisilla keikkatyöntekijöillä, mutta ei näin suuren lainvan tilaus sen varassa voi olla.

Sellaisenkin seikan olen lukenut, että osamaksuna tilaaja olisi luovuttanut käytöstä poistettavan aluksen. Mihin sen kanssa lopulta olisi jouduttu?

Nyt Suomessa pitää keskittyä pohjoisen laivareitin aluksiin, kun Länsiväylästä on tulossa rahtilaivoille säännöllinen kulkureitti. Yksikköinä jäänmurtajat ja jääkelpoiset rahtilaivat ovat loistoristeilijää pienempiä, mutta kun niitä on monta, kertyy niistä työvuosia ehken saman verran ellei enemmänkin pitemmällä aikavälillä.

Kokonaisutena näyttää, että taloudesta yhä suurempi ja suurempi osa on hömmppää, jota ei tosiasiassa tarvita lainkaan. Kysyn vaan, ovatko muutaman tuhannen ja vaikka olisi kymmeniä tuhansia ökyríkkaan merillä liikkuvan viihdekeskuksen käyttäjän tarpeet ne kaikkein tärkeimmät?

Entä sitten peliteollisuus? Eikö siinä periaatteessa vain riistetä ihmisiltä aikaa hyödyttömään hupipuuhailuun. Jotenkin minulla on tunne, että maailmassa on tärkempääkin tekemistä, vaan eihän taloudessa ratkaise hankkeen tai toiminnan järkevyys, vaan tuotto sijoittajalle tuli se mistä tahansa, vaikka laivateollisuusden valtionavuista ja verohelpotuksista.

kati sinenmaa

Ne ovat jo tilanneet Suomesta laivan pienoismallin, jolla aikovat tehdä virtaus- ja vakauskokeitaan -- noin niiq näön vuoksi, koska ne on jo täällä tehty kyseiselle pienoismallille.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Ja hallitus tekee parhaansa viedäkseen raskaan teollisuuden Ranskaan. Kuka on ostettu?

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Klobaali markkinatalous toimii juuri näin. Työ tehdään siellä, missä se on ostajalle edullisinta. Kokonaisedullisuus on ihan toinen juttu. Mitä Suomi sitten voittaisi sillä, että kieltäytyisi yhteistyöstä Ranskalaisen telakan kanssa. Ensinnäkin se olisi EU:n vapaan kilpailun ja työvoiman vapaan liikkuvuuden vastaista toimintaa. Toisekseen, kyllä tällaiselle apajalle aina riittää tulijoita, olkoonkin, että siinä ollaan kuin korpit haaskalla. Nopeimmat vievät parhaat palat.

Sen mitä Suomi voi tehdä ja uskon, että parhaansa yrittää, on sen selvittäminen, että onko Ranska noudattanut laivatilauksen saannissa EU:n ohjeistoa. Jos mitään ei löydy, kysymys on todellan härskistä ja taitavastakin välistä vedosta.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Tässsä sivussa on ilmitullut hyvin mielenkiintoinen ilmiö siitä miten valtion eri virastot toimivat yhdessä ja se miten suuryritysten edut ajavat kaikkien eettisten ja moraalisten tasapuolisuus vaatimusten ohi.
Myöskään Eduskunnan oikeusasiamies ei ole vielä nähnyt mitään ongelmaa :

STX -suuralusten innovaatiotuki mahdollisuus -yli vuonna 72 eduskunnassa hyväksytyn alustakauslain yli aloitettiin lobata Akerin toimesta eu:ssa 2005, jolloin myös silloin Aker laittoi hakemuksen laivanrakennusinnovaatiotuki hakemuksen Suomen TEMmiin .

Siis kolme vuotta ennen asetuksen, minkä mukaan hakemukset tulisi laittaa sisään ja päätökset tulisi mitä ilmeisimmin tehdä asetuksen voimaan astumisen jälkeen. Kysymys mikäli näin ei menetellä ja hyväksytään poikkeava hakumenettely : Miten muut telakat tai laivanrakentajat olisivat voineet tehdä tasapuolisesti hakemuksia kun ei ollut tietoa edes laista mitä ja miten haetaan .

No asetus saatiin tehtyä vuoden 2008 aikana ja tuki annettua ensimmäisille kahdelle alukselle,vaikka asetus astui voimaan vasta syksyllä 2008 jo selkeästi sen jälkeen kun rakentaminen oli aloitettu.

Tämän päätöksenteko prosessin EU lainsäädäntä innovaatiotuessa erityisesti kieltää että myönteisiä tuki päätöksiä ei saa tehdä. mikäli kauppasopimus on tehty ennen päätöksen tekoa. Meillä se oli sallittua rahanjakoa,, kun yritys(Aker jätti hakemuksen jo kolme vuotta ennen asetuksen voimaan astumista ja STX nosti tuen)

Muut innovaatiotuki hakemukset -ainakin minkä itse jätin joulukuussa kuukausi asetuksen voimaantulon jälkeen - tyrmättiin lähes vuoden viityksen jälkeen sillä perusteella, että hakijalla ei ollut tilausta taskussa ennen innovaatiotukihakemuksen jättämistä.

Tämä , vaikka juuri tilausta ei EU lainsäädännän mukaan saanut vielä olla kun innovaatiotukea haetaan- ja innovoidaan uutta. Tuella tuetaan EU :n mukaan innovointia ei rakentamista. Meillä 8ilmeisesti rakentamista jopa normaaleilla vanhoilla konventionaalisillä insinööri kehitys menetelmillä kun on vaan tilaus tarpeeksi suuri.

+++

Tuli syksy 2012. syyskuun 6 päivä. TEM julkaisi päivityksen vuoden 2008 Asetukseen jossa nyt sitten EU päätösten mukaisesti todettiin, että ennakkopäätös voidaan /tulee antaa ennen tilauksen saamista.

++++

Olemme todistaneet mediassa nyt viime päivinä ,että Hallituksemme on tehnyt 44 miljoonen euron ennakkopäätöksen tuen antamisesta. Sitä se ei olisi kyenneyt antamaan ilman tätä uutta asetusta ennakkopäätöksestä, mikäli se ei olisi muuttanut vuoden 2008 antamaansa asetusta tuen antamisen kriteerioista ja prosessista .

Kuitenkaan uutta lainsäädäntää eu / tai suomen eduskunta ei ole tällä välin antanut.

Eli MOT hallitus on toiminut käytännössä kaksilla säännöillä STX tukia myöntäessään ja joutunut siinä sivussa tekemään ainakin yhdelle pienyritykselle kielteisen päätöksen .

olen tosin tänään pyytänyt hallitusta uudelleen arvioimaan jouolukuussa 2008 jättämäni hakemukseni nyt STX:n viimeiselle päätökselle 6.9.2012 modifioidun asetuksen mukaisesti.

Käyttäjän JuhaTolvanen2 kuva
Juha Tolvanen

Nyt kosketti monistakin syistä. Suomalainen laivanrakennustaito on hyvää ykkösluokkaa. Olen samaa mieltä, meidän pitäisi nyt kehittää tulevaisuuden erikoisalusosaamistamme, jäänmurto/monitoimialukset ja tutkimusalukset. Oma osaaminen ja piirustukset ovat arvokasta pääomaa jota ei tule lahjoittaa mihinkään. Kaikkien suomalaisten yrityksien tulisi perustua kannattavuuteen eikä tukiin.
Valtion tulee tukea kehitystä oman tuhlaamisensa kuriinlaittamisella ja sitäkautta kilpailukykymme parantamisella.

Lauri Korhonen

Meille on kerrottu että telakkatuki on lainvastaista. Kysyttäessä asiaa tarkemmin on käynyt selväksi että kyse on Suomen oma säätämä laki joka estää tuen antamisen.

Siis ensiksi Suomi säätää lain joka estää Suomea itseään toimimasta kansainvälisillä markkinoilla muiden kanssa ja tiukan paikan tullen Kokoomuksen ministeri vetoaa maan itsensä säätämään lakiin jonka taakse piiloutuu.

Onhan tuo tosi hienoa tuo tuollainen toiminta. Varmaan joku liikesalaisuus vai mikä lie.

Mitä sanot toiminnasta jossa EU jäsenyysneuvottelussa Suomelle esitettiin telakkabusineksesta luopumista? Varmasti Suomen neuvottelijat ottivat tämän oma-aloitteisesti esille vai kuinka?

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Kommenttiin liittyen tässä linkkinä Laki valtion alustakauksista. Siinä on otettu myös suojautumisjärjestelyt huomioon (4 a §), joihin kuluu mm. vakuutus ja vakuudet:

”Valtion edun turvaamiseksi tässä laissa tarkoitetusta alustakaustoiminnasta aiheutuvan tappionvaaran varalta voidaan suojautua vakuutuksilla, vakuuksilla, vastuiden vaihtosopimuksilla ja muilla järjestelyillä (suojautumisjärjestelyt)”.

Lain 6 § ottaa huomioon myös työllisyysnäkökohdat. Tässä tapauksessa työllisyysnäkökohtina olisi ollut 12 000 – 20 000 henkilötyövuotta. Vuorineuvos Martin Saarikangas puhui ”Päivän kasvo” - ohjelmassa jopa 20 000 henkilötyövuodesta, kun alihankintayritykset työntekijöineen otetaan huomioon.

”Valtiontakauksia myönnettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota liiketaloudellisiin toimintaedellytyksiin, työllisyysnäkökohtiin ja hankkeen merkitykseen laivanrakentamista tai varustamotoimintaa harjoittavan yrityksen toimintamahdollisuuksien kannalta”.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1972/1972057...

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Entä jos suomalainen teollisuus keskittyisi valmistamaan jotain hyödyllistä, ei pelkästään rahaa...

Jarmo Makkonen
Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Jos et kerta kaikkiaan keksi mitään hyödyllistä, vaan pelkästään tarpeetonta tuotantoa, annan esim telakkateollisuudelle vinkin: amerikkalaisten miljonäärien hupiristeilijöiden sijaan vaikkapa jäänmurtajia tai rahtilaivoja.

Esimerkkejä muilta aloilta olisi tuhansittain, mutta jos keskitymme vain siihen, mistä saadaan käärittyä irtorahaa, käy niin kuin loistoristeilijäteollisuudelle, joka kaatuu omaan mahdottomuuteensa nykyisellä valtioiden verovarojen kilpaa varustamojen hyväksi syytämisellä.

Käyttäjän ArtoHeikinaro kuva
Arto Heikinaro Vastaus kommenttiin #23

Just just Mark. Olisipa vain ostajia jäänsärkijöille. Mutta kun ei ole. Maailma on jo liikavarusteltu jäänsärkijöillä. Niin erimerkkejä kaupaksi käyvästä hyödyllisestä tuotteesta joka voitaisiin valmistaa suomessa kilpailukykyiseen hintaan ei ole tuhansittain ei ole edes yksin kappalein. Asia on nyt vain niin, että vain kolmas maailmansota jossa maapallon väkiluku atomipommitetaan alle miljardiin ja suomen väkiluku tuonne puoleen miljoonaan, korjaa asiat. Tämä on se yksinkertainen totuus.

Teijo Killström Vastaus kommenttiin #28

Toki maailmalla on jäänsärkijöitä...Kanadassakin oikein söpöjä, sellainen yritti kerran aukaista meillekkin väylää kun kerran säännöt sanoivat että jäänmurtajan pitää avustaa liikennettä.
Parin tunnin äheltämisen jälkeen olimme hyvinkin edenneet reilun mailin verran mutta koska aikataulumme Euroopan suuntaan oli tiukka niin tiedustelimme luotsilta josko voitaisiin tehdä niin että murtaja avustaisi ikään kuin perässä tullen ja jos jäätilanne äityisi pahaksi niin toki odottelisimme avustajaamme niin ettei se jäisi jumiin.
No onhan tietty kanadalaisilla ja jenkeillä joitakin isompiakin murtajia mutta yleensä ottaen kalusto on aika kyvytöntä ja vanhaa.

Kyse on nyt kuitenkin tästä:
Koillisväylä on nyt hiljalleen aukeamassa, ongelmana tulevaisuudessa on tuoreen, sinne sopivan kaluston puute eli nyt ei puhuta pelkistä jäänsärkijöistä vaan tankkereista,autolaivoista ja konttilaivoista joiden kulkuominaisuudet jäissä ovat jo lähes murtajien tasoisia.

Näitä laivoja kun aikanaan rakennetaan, ei kysytä että kuka tekee halvimmalla ja kuka tukee eniten vaan ensimmäinen kysymys on että kuka kykenee rakentamaan luotettavan,toimivan ja kestävän työkalun ja silloin katseet kääntyvät maailmassa vain muutamiin paikkoihin joista yksi on Suomi....Tuon väylän tarpeisiin tullaan tarvitsemaan melkoinen määrä sellaista kalustoa jota ei juurikaan käytettyjen markkinoilta löydä ja kun näitä aletaan aikanaan rakentamaan niin hinnasta ei juuri tarvitse neuvotella, enemmänkin toimitusajoista.

Tähän pitäsi vain osata valmistua ja se valmistautuminen pitäisi aloittaa nyt koska silloin siitä bisneksestä Suomi saa kaiken hyödyn irti.
Ensitöiksi pitäisi muodostaa uusi telakkayhtiö jossa valtio on mukana,muutoin eivät resurssit riitä, näin myös taattaisiin bisneksen pysyminen Suomessa.
Kuralla olevalta STX:ltä voisi saada hyvinkin edukkaasti Turun telakan...

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen Vastaus kommenttiin #29

Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan.
Meillä on EU liikennestrategia jossa edellytetään kuorma auto liikenteen 50% siirtoa vesi ja raide liikenteen piiriin.

Tarvitaan uuden aalloon Arktisia pienlaivoja joilla voidaan kyseinen muutos tehdä maassamme.

Lisäksi markkinat ovat 1) eu alueella noin 12000 laivan uusiminen vuoteen 2050 mennessä 2) Venäjällenoin 3-4 000 laivaa

Tätä on tutkittu yksityisesti yhteistyössä Saksalaisten kanssa ja EU tuella vuodesta 2007 alkaen mutta ongelmana on ollut että Suomi on laittanut kaikki panokset risteilijärakentamiseen ja syrjäyttänyt suurtilausten varjossa kaiken muun merenkulun ja liikenteen kehittämiset EU strategioiden linjaamissa muodoissa niin että vesiteitä oli lähdetty kehittämään niiden mukaisesti .

odotan mielenkiinnolla hallituksen uusia linjauksia ja sitä vieläkö Arktisen alueen liikenteen kehittämsissä pitäydytään tiettyjen yritysten painostuksesta polar alueen kehittämisiin oman Arktisen liikenteen kehittämisen sijaan. Samalla kun myös edellytetään omien kaupallisten intressien vahvistamiseksi mm Aalto yliopiston Arktisen laivalaboratorion lakkauttamista.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Viimeinen uutinen oli nyt todella ratkaiseva .
Selkeästi uusi telakkatoiminnassa.

laivakauppa muuttui tällä kaupalla -autokaupan suuntaan - jossa uuden laivan myyjän tulee voida osata arvioida myös vanhan laivan hinta ja sen käyttömahdollisuus sellaisenaan tai sitten myös osata arvioida miten kaupassa saatu laiva korjataan /kierrätetään ja laitetaan uudelleen markkinoille.

Nyt Ranskalaiset mitä ilmeisimmin joko ovat osanneet tehdä tämän arvion paremmin kuin suomalaiset ja herkästi saaneet sillä - autokaupasta tutun - välirahan kohdalleen.

Eli tällä liikkeellä kun kaikki muut argumentit ovat läpinäkyviä voidaan selkeästi pelata ja siihen -minkä hintaiseksi käytetty laiva arvioidaan- ei ole EU eikä OECD viranomaisilla mitään sanomista .

Olen asioinut niin Finnverassa,Tekesissä kuin LVM:ssä tapaamatta merenkulun asiantuntijoita päätöksen tekoprosessissa muualla kuin liikenneviraston sillä osastolla jossa tarkastetaan piirustusten ja suunnitelmien meriteknistä ja turvallisuustasoa.

Eli johtopäätöksenä voi todeta että luovuuteen ja merenkulku kaupallisten asioitten tuntemattomuuteen tämä asia taisi Suomálaisten osalta kaatua.

Se oli päätepiste minun osaltani tämän asian tarkastelulle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset