*

Timo Ekman Keskustelut jatkuvat osoitteissa https://www.facebook.com/Novellisti ja https://twitter.com/EkmanTJ. Molemmat profiilit ovat avoimia kelle tahansa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Muut yhteydenotot osoitteeseen ekman.timo@gmail.com

Vuoden journalistinen teko


A-Studion politiikan toimittaja Sanna Ukkola kirjoitti blogin, joka sai minut ehdottomaan Ukkolan kirjoitusta Suuren Journalistipalkinnon saajaksi. Tässä Ukkolan blogi: http://yle.fi/uutiset/sanna_ukkola_viiden_tahden_toimittajat/6418877

Omat palkintoperusteluni olivat kaikessa lyhykäisyydessään seuraavat:

"Ukkola tarttui aiheeseen, jota mediassa ei ole lainkaan käsitelty ja ansaitsee tulla käsitellyksi tasapuolisuuden nimissä, sillä kuten Ukkolankin toteaa, media on takavuosina seurannut hyvinkin tarkasti esim. kansanedustajien rahoituskuvioita ja taksimatkoja yms., joten itsekritiikki on paikallaan. 

Ukkolan käsittelemää aihetta toki edesauttaa hänen työnantajansa, YLEn, taloudellinen riippumattomuus, mutta sitä ei tässä tapauksessa voi lukea haitaksi, sillä asiaa laajemminkin kuin vain naistenlehtien kannalta tutkittaessa YLEn kaltainen organisaatio on liki ainut, joka tähän asiaan voi tarttua pelkäämättä rahoituksensa vaarantuvan."

Pientä päänvaivaa tuotti palkintoluokka, jotka ovat Vuoden journalisti, Vuoden journalistinen teko ja Vuoden juttu, sillä mielestäni Ukkola olisi mahtunut kaikkiin noihin luokkiin, mutta valitsin mielestäni sopivimman eli Vuoden journalistinen teko.

Kuka tahansa voi käydä antamassa oman äänensä täällä: http://suurijournalistipalkinto.fi/

Mutta jos kerran L'Oréalin valta on naistenlehdissä noin hillitön, herää kysymys, onko vastaavanlaisia kytköksiä muitakin muun tyyppisissä lehdissä. 

Viikon Ilkkojen selaaminen osoittaa, että maakuntalehden kolme suurinta ilmoittajaryhmää ovat ruokamarketit, autokaupat ja kiinteistövälittäjät.

Ihan äkkiä ei tule mieleen juttuja, että näistä ilmoittelijoista olisi kirjoitettu vastakarvaan ylipäätään juuri mitään. Toki voi olla niinkin, että aiheitakaan ei juuri ole ollut, mutta onko muka niin, että maailmasta ovat kadonneet kilometrien ruuvaajat ja hämäräperäiset välittäjät, sekä eikö S- ja K-ryhmän hillittömästä markkinaosuudesta edes vähän useammin voisi nähdä kriittistä tutkivaa journalismia.

Ainakin autokauppiaiden maine on vähän kyseenalainen toisinaan. Kerran kuulin rakennustyömaan ohi kävellessäni, kun toinen raksamies kysyi toiselta, että kumpi kusettaa enemmän: kori kaljaa vai autokauppias. Kuulijan mielestä oli niin paha kysymys, ettei osannut suoralta kädeltä vastata. 

Ehkä kaikkein terveimmät mainostajasuhteet ovat erikoistuneilla aikakausilehdillä. Tieteen Kuvalehdessä ei esimerkiksi näe koskaan toimitetun materiaalin ja maksettujen ilmoitusten välillä minkäänlaista ristiriitaa. 

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen aihe, josta riittäisi perattavaa kelle tahansa journalistisia meriittejä himoitsevalle. Haastateltavia voi toki olla vaikea löytää tämän Ukkolan avauksen jälkeen - ainakaan omalla nimellä esiintyviä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Se oli kyllä hyvä artikkeli. Aihe, josta ei ole aiemmin puhuttu. Itse ostin eilen trendin bussiin lukemiseksi, ja mielessä kävi, että näytetäänköhän niitten kalliitten mekkituotteiden seassa joku tarkalleen sovittu määrä h&m-tuotteita. Lehden mukana sai h&m-muotikuvaston. Ihan ilmaiseksi niinkun hehkutettiin. Enpä minä mainoslehdestä mitään erikseen maksaisi.

Seppo Hildén

Timo, hold your horses ennen palkintoehdutustasi, sillä jos luit tuon YLE:n blogin, niin siinähän Ukkola kirjoittaa kun olisi vasta nyt saannut tietää toimittajien ja lehtien voitelusta (mitä on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan)

Sitten hän osoittaa vielä tyhmyytensä toteamalla myöhemmin blogissaan, että "Itse osallistuin edellisen työnantajani Ilta-Sanomien palveluksessa autontestausmatkalle, joka suuntautui Roomaan. Pöydät notkuivat hanhenmaksasta ja kaviaarista, toimittajat yöpyivät viiden tähden luksushotelleissa ja lopuksi autofirma tarjosi toimittajille lahjaksi iPodit"

Heh, eipä Ukkolalle tullut mieleen Ilta-Sanomien leivissä taivastella ja kirjoittaa asiasta ja omista voitelumatkoista, mutta kun siirtyi veronmaksajien YLE:een, eikä tarvitse pelätä, lähteekö mainostajat työnantajalta jos vähän paljastaa meininkiä, niin nyt sitten taivastellaan oikein urakalla.

Tekopyhä mikä tekopyhä, ja jos journalistipalkintoja jaettaisiin muistinpalaamisesta, Ukkola olisi vahvoilla.

Käyttäjän timoekman kuva
Timo Ekman

Niinpä. Huomasin kyllä tuon kohdan Ukkolan tekstissä, mutta se ei ole Ukkolasta kiinni, mitä hän voi kirjoittaa ja mitä ei. Sen ratkaisevat uutispäälliköt ja päätoimittaja ja Ukkola oli ymmärtääkseni rivitoimittaja IS:sa sekä Lontoon kirjeenvaihtaja.

Tuo on totta, että YLEllä on helpompi rallatella epäpyhistä alliansseista ja toteanhan sen palkintoperusteissakin. Työnantajan rahoituskuviot eivät kuitenkaan saa olla este palkitsemisperusteille, sillä YLE on todellakin ainoa mahdollinen media, joka tämän tason juttuja voi tehdä laajemmassa mittakaavassa.

Ei siinä mitään, jos nyt kerran pari vuodessa on jostain mainostajasta juttu, se on ihan journalistista syistäkin monesti perusteltavaa, mutta jos se menee liian räikeäksi kuten Ukkolan esimerkeissä, niin asiaa voi nostaa pinnalle.

Olen aihetta itsekin ruotinut blogissani. http://timoekman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127033-e...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset